PPP w trybach koncesji na roboty budowlane
W drugim kwartale 2009 roku Wrocław ogłosił ponownie postępowanie już w trybie koncesji na roboty budowlane. Zgłosiło się siedmiu oferentów.
W drugim postępowaniu pewne oczekiwania inwestorów, jakie miasto mogłoby spełnić, zostały uwzględnione. W prowadzonych negocjacjach miasto nadal oczekiwało dużej liczby miejsc postojowych, jednak w nowym postępowaniu przyjęło przedział od minimum 300 miejsc do maksymalnie 800. Również po poprzednich doświadczeniach i też dążąc do pozytywnego zakończenia projektu, miasto podjęło decyzję o partycypacji w przedsięwzięciu, właśnie ze względu na rewitalizację placu, który faktycznie przykrywając parking nie stanowi części użytkowanej i utrzymywanej przez koncesjonariusza. Zmieniono też okres koncesji. Analiza przy założeniu nowych warunków wykazała, że maksymalny okres eksploatacji może wynosić 40 lat. Ponadto jako załączniki do umowy koncesyjnej uwzględniono opracowanie określające politykę parkingową dla obszaru, w którym ma być zlokalizowany parking podziemny. Wynikało to z polityki parkingowej, opartej na szerszych dokumentach określających strategię rozwojową i politykę transportową miasta.
W chwili wszczęcia nowego postępowania rozstrzygnięto też konkurs na zagospodarowanie nawierzchni placu Nowy Targ. Miasto więc już dysponowało szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi jego wyglądu. Ponadto w drugim postępowaniu wyznaczono okres projektowania i budowy parkingu podziemnego na 36 miesięcy. Przygotowując się do realizacji umowy PPP miasto wystąpiło o decyzję środowiskową, oraz podjęło kroki w celu uchwalenia dla obszaru tej inwestycji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Wizualizacja placu Nowy Targ |
Z siedmiu firm, które złożyły wnioski w postępowaniu z czterema prowadzono negocjacje. W efekcie ofertę złożyła jednak tylko jedna firma. Zawarto z nią umowę 16 lipca 2010 roku. Zaraz po jej zawarciu przystąpiono do prac archeologicznych mając świadomość, że one mogą przysporzyć trudności. Już na etapie negocjacji miasto wystąpiło do Konserwatora Wojewódzkiego o udzielenie informacji o tym, czego można się spodziewać w warstwach podziemnych miasta. Właśnie na etapie negocjacji oferenci chcieli uzyskać wiedzę o potencjalnych zagrożeniach zarówno w finansowaniu jak i dotrzymaniu terminu dla inwestycji z powodu wykopalisk archeologicznych. Te badania spoczęły na koncesjonariuszu, natomiast w umowie zawarto zapis umożliwiający zmianę terminu zakończenia inwestycji z powodu przedłużających się prac archeologicznych.
***
Elżbieta Kulpa z Urzędu Miejskiego Wrocławia przyznaje, że procedury PPP w oparciu o ustawę o koncesjach jest elastyczniejsza, dająca większe szanse pomyślnego zakończenia postępowania. Jednak oba postępowania na parking podziemny na placu Nowy Targ wykazały pewne bariery, szczególnie w przepisach prawa podatkowego i szeroko rozumianej transakcji PPP. Między innymi problemy pojawiają się w określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi przez podmiot prywatny i rozliczeń między stronami partnerstwa, trudne jest też samo rozliczenie podatku VAT. Pojawił się też problem odpisu amortyzacji oraz niejasności w podatku od nieruchomości. PPP nie jest też wolne od zagrożeń. Dla wieloletnich kontraktów wiążą się one z niestabilnością polskiego prawa, w tym przepisów podatkowych.
Agnieszka Serbeńska
Materiał na podstawie wystąpienia Elżbiety Kulpy z Urzędu Miejskiego Wrocławia, podczas spotkanie Grupy Roboczej – Parkingi w ramach Platformy PPP (18 sierpnia 2011 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa).
Zobacz również: Parking podziemny pod Wawelem cz. I
- «« poprz.
- nast.