Projekt pilotażowy: Madryt (Hiszpania)
Pierwsza demonstracja opracowanej technologii odbyła się w okolicach Madrytu (Hiszpania) na przełomie zimy i wiosny 2007 roku. W ramach przedsięwzięcia został wykonany nasyp drogowy o wymiarach ~14 m x ~120 m i wysokości ~7 m. Do wykonania nasypu drogowego użyte zostało ~2,2 tys. ton opon (270 tys. szt.). Rozdrobnione opony zostały ułożone w dwóch warstwach: o grubości 1,2 m i długości 55,0 m oraz o grubości 2,0 m i długości 105,0 m.
Rys. 1. a) Droga krajowa M-111, miejscowość Fuente El Saz, b) projekt nasypu. |
Projekt pilotażowy: San Isidro (Teneryfa, Hiszpania)
Kolejnym projektem pilotażowym było wykonanie odcinka doświadczalnego podczas realizacji infrastruktury pomocniczej lotniska San Isidro na Teneryfie (Hiszpania). W przypadku drugiego projektu pilotażowego zdecydowano się na zastosowanie 3 warstw rozdrobnionych odpadów gumowych w warstwach od 1,2 do 2,0 m (rys. 2. b, c.). W ramach projektu realizowanego na Teneryfie wykorzystano 1,2 tys. ton materiału (150 tys. sztuk opon).
Rys.2. a) Infrastruktura pomocnicza lotnisko San Sidro, b), c) projekt nasypów. |
Paweł Poneta
Mostostal Warszawa S.A.
Biuro Analiz i Rozwoju
Edith Guedella
Acciona Infrastructuras
Research and Development Department
- «« poprz.
- nast.