Ciekawie wyglada dyskusja o barierach H4b na obiektach, podczas gdy takie same bariery - H2 sa obecnie montowane w pasie dzielacym drog o przekroju 2x2. Bariera H4b na obiektach w Polsce bedzie rzadko spotykana, ze wzgledu na przepisy. Samochod uderzajacy w bariere, nie moze wyjechac poza krawedz obiektu, przy barierach H4b szerokosc pracujaca siega przewaznie W5 i wiecej, co oznacza, ze za licem bariery bedzie jeszcze conajmniej 1.5m pomostu. Z dwoch stron daje to 3m szerokosci obiektu, wiekszosc inwestorow sie na to nie zgodzi, skoro wytyczne dla drog krajowych (a wiec najwyzszej klasy w PL) dopuszczaja H2 (W2).
Moim zdaniem wiecej uwagi nalezy poswiecic pasom dzielacym, gdzie bariery sa wbijane w grunt (a nie kotwione w betonie jak na obiekcie) - w UK w pasie dzielacym od kilku lat jedynie bariery betonowe sa ustawiane, Wlochy zdaje sie tez dopuszczaja tylko H4b.
No i druga strona medalu - bariera H4b powstrzyma samochod o masie 40/48t, ale nalezy sobie zadac pytanie co zostanie z samochodu o masie 1,5t ktory uderzy w taka bariere. H4b dla 4xt to W5 i wiecej, ale H4b dla 1,5t to jakies W1, gora W2....