Inżynieria ruchu

edroga954Stowarzyszenie Inteligentne Systemy Transportowe ITS POLSKA we współpracy z redakcją PRZEGLĄD – ITS zaprasza producentów i usługodawców rozwiązań ITS, samorządy i administrację, kadrę naukową oraz absolwentów wyższych uczelni do zgłaszania swoich projektów do udziału w kolejnej, szóstej edycji konkursu LIDER ITS 2015. 

edroga59322 stycznia, rozpoczął się Generalny Pomiar Ruchu (GPR 2015) na wszystkich drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA, który jest realizowany cyklicznie co 5 lat.

swiatlaCo roku coraz bardziej popularne stają się tzw. budżety obywatelskie, czyli specjalnie wydzielone kwoty w budżetach samorządów, o przeznaczeniu których decydują w drodze głosowania mieszkańcy. W Krakowie w takim głosowaniu wzięło udział ponad 67 tys. osób, czyli około 10 proc. uprawnionych. To właśnie oni na przełomie września i października zdecydowali, na co powinny zostać przeznaczone 4,5 mln zł: 2,7 mln zł na realizację zadań ogólnomiejskich i po 100 tys. dla każdej z 18 dzielnic.

Nawet 2,17 miliarda euro mogą otrzymać polskie samorządy do 2020 r. na cyfryzację miast. Po środki na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań chce sięgnąć niemal trzy czwarte samorządów. Wśród miast realizujących projekty smart city są m.in. Gdańsk, Legnica i Lublin.

W łącznej liczbie pieszych zabitych na drogach blisko jedną piątą stanowią osoby, które zginęły w wypadkach mających miejsce po zmroku na pozamiejskich odcinkach. Od 31 sierpnia br. piesi poruszający się po zmierzchu drogami poza obszarem zabudowanym mają obowiązek używania elementów odblaskowych. O problemy związane z nowym obowiązkiem pytamy Marka Wierzchowskiego - eksperta i audytora brd.

Właśnie minęły dwa miesiące od wprowadzenia nowych przepisów nakładających obowiązek noszenia odblasków, jesień mamy już w pełni i to dobry moment, żeby wrócić do odblaskowego tematu. Po szczegóły dotyczące nowych przepisów odsyłam do artykułu, który ukazał się w naszym Portalu we wtorek 4 listopada. Bo tutaj zajmiemy się trochę czym innym. Postaramy się bowiem odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule i oszacować ile osób może dzięki noszeniu odblasków uniknąć śmierci i kalectwa. Sprawa niby jest banalna: przecież każdy wie, i wszyscy o tym mówią, że odblaski ratują życie. Ale nie mówią ilu ludziom... Ten artykuł jest swego rodzaju eksperymentem i proszę Czytelników, żeby tak właśnie go traktowali. Nie twierdzę, że to jedyny sposób i że jest bezbłędny. Ale chcę, żebyśmy sprawdzili, tak z ciekawości, czy i w jaki sposób można przełożyć ogólne stwierdzenia na liczby.