Inżynieria ruchu

Od 31 sierpnia br. wszystkich poruszających się po zapadnięciu zmroku drogami poza obszarem zabudowanym obowiązuje noszenie elementów odblaskowych. Jak podkreślano w trakcie ubiegłorocznej debaty, towarzyszącej uchwalaniu tego nowego przepisu, ta regulacja ma charakter prewencyjny. Ustawodawca więc nie bez przyczyny wyznaczył taki termin wejścia w życie tego obowiązku. Nowela prawa o ruchu drogowym z 26 lipca 2013 r. dostała roczne vacatio legis, aby nowy obowiązek odpowiednio rozpropagować oraz przygotować pieszych do jego stosowania.

Głównymi czynnikami, które decydują o zagrożeniu wypadkami, emisji hałasu i pozostałych zanieczyszczeń są prędkość pojazdów i natężenie ruchu. Na obydwa te czynniki jednocześnie można wpływać poprzez zastosowanie środków uspokojenia ruchu drogowego. Wpływ wprowadzenia strefy ruchu uspokojonego na poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie oddziaływań akustycznych przedstawiono w niniejszym referacie na podstawie badań i analizy wybranego przypadku – odcinka drogi wojewódzkiej nr 824 w Puławach.

Diody LED zasilane energią słoneczną mogą wkrótce znaleźć zastosowanie w drogowym oznakowaniu poziomym. Dzięki czujnikom i komunikacji bezprzewodowej mogą też pomagać ośrodkom sterowania ruchem lepiej dbać o bezpieczeństwo na drogach.

Bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrona środowiska to dwie różne dziedziny, które mają wspólny obszar oddziaływania. Tym obszarem, w którym koncentrują się one na wspólnym celu, jest ochrona zdrowia i życia człowieka. Bezpieczeństwo ruchu drogowego ma za zadanie zapewnić fizyczną ochronę człowieka przed bezpośrednimi zagrożeniami, jakie wynikają z ruchu pojazdów po drogach: uchronić go przed wypadkami drogowymi i obrażeniami ciała. Ochrona środowiska jest ukierunkowana na łagodzenie pośrednich uciążliwości pochodzących od ruchu samochodów, które oddziałują niekorzystnie na człowieka. Zaliczamy do nich przede wszystkim hałas, jako najbardziej odczuwalny, ale również zanieczyszczenie powietrza, gleb czy wód powierzchniowych i podziemnych.

Z uwagi na to, że obowiązujące w Polsce przepisy w zakresie ochrony przed hałasem są restrykcyjne (zobowiązują do dotrzymania wartości dopuszczalnych na granicy terenu,  do którego zarządzający drogą posiada tytuł prawny), należy poszukiwać i wykorzystywać do walki z hałasem inne powszechnie dostępne sposoby i metody.

Hałas drogowy jest jednym z niekorzystnych oddziaływań ruchu drogowego na człowieka i środowisko naturalne. Dotychczasowe sposoby i metody ochrony przed hałasem w Polsce ograniczają się w większości przypadków do umieszczania ekranów akustycznych, a ostatnio do coraz częstszego zastosowania cichych nawierzchni. Przy czym w wielu miejscach powyższe sposoby są niewłaściwie stosowane, mało skuteczne, nieefektywne finansowo (zwłaszcza w miastach i obszarach zabudowanych) oraz powodują wiele niekorzystnych oddziaływań wtórnych.