Inżynieria ruchu

Hurtownia danych to rodzaj bazy, która jest zorganizowana i zoptymalizowana pod kątem opisu danego zagadnienia. Hurtownia integruje dane z wielu określonych źródeł.  Architektura tego rodzaju bazy umożliwia szybkie wyszukiwanie informacji oraz efektywną ich analizę. W przypadku zagadnień brd hurtownią danych jest uruchomione w maju tego roku Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR). Tu zarchiwizowane są dane gromadzone na przestrzeni minionych 20. lat; będą też cyklicznie gromadzone i aktualizowane dane pozyskiwane w wytypowanych źródeł stanowiących informacje o brd.

Stowarzyszenie dla Rowerów - brytyjska pozarządowa organizacja zajmująca się bezpieczeństwem drogowym, przeprowadziło wspólnie z wiodącym na europejskim rynku ubezpieczycielem, badanie ankietowe dotyczące stref ruchu uspokojonego. Opublikowane w kwietniu tego roku wyniki badania wykazały, że 78% respondentów uważa, iż limit prędkości 30 km/h (20 mil na godzinę - mph) powinien być normą na ulicach w sąsiedztwie szkół, w obszarach zamieszkania, w małych osiedlach, miasteczkach i ośrodkach miejskich.

Stowarzyszenie Klub Inżynierii Ruchu zaopiniował inicjatywę legislacyjną dotyczącą wydłużenia czasu sygnału żółtego. Postulowana zmiana odnosi się do pkt 8.2. załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. z 2003 r. nr 220, poz. 2181 z późn. zm.). Opinia KLIR jest zdecydowanie negatywna. Dlaczego? Poniżej publikujemy uzasadnienie stanowiska S-KLIR.

Na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sprawdzono na ile w Polsce podczas podróży  respektowane są obowiązki stosowania urządzeń zabezpieczających. Badania, wykonane w październiku ubiegłego roku, zrealizowało konsorcjum złożone z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, Politechniki Krakowskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

Zadaniem projektowanego w 2002 roku SIS miało być dostarczanie informacji pozwalających: zdiagnozować stan brd na poziomach centralnym i lokalnym, wyselekcjonować najważniejsze problemy brd, określić strategie działań i opisać działania naprawcze, sprawdzić skuteczność podjętych działań. - To z kolei wskazało co powinno się znaleźć w bazie systemu, a więc przede wszystkim dane o wypadkach, informacje demograficzne oraz o drogach i ruchu, przebiegach pojazdów. Zatem chodziło o te podstawowe dane niezbędne do analiz – podkreśla Maria Dąbrowska-Loranc.

Obserwatorium brd jest ideą stworzoną przez Unię Europejską. Obserwatorium służy podniesieniu skuteczności działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, przede wszystkim przez dostarczenie danych i upowszechnienie wiedzy. W Polsce koncepcja jego utworzenia zrodziła się niemal ćwierć wieku temu. Jednak dopiero teraz zyskała realny kształt – w ramach Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego od wiosny tego roku funkcjonuje Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.