gears 1445368 960 720W najbliższej przyszłości zmienią się nie tylko środki transportu, ale również źródła energii oraz drogi. Plan Rozwoju Elektromobilności Polski zakłada, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździło milion samochodów elektrycznych, a po ulicach - elektryczny tabor komunikacji miejskiej. Efektem tego ma być podniesienie jakości życia mieszkańców miast dzięki ograniczeniu zanieczyszczeń powietrza, obniżeniu poziomu hałasu oraz poprawie dostępności i komfortu komunikacji miejskiej.

Uczestnicy impact’17, największego wydarzenia w regionie Europy Środkowo-Wschodniej poświęconego m.in. zagadnieniu elektromobilności, będą zastanawiali się nad ewolucją technologii transportowych. Impact’17 odbędzie się w Krakowie w dniach 31 maja – 1 czerwca br.

Futurystyczna wizja nowego środka transportu Hyperloop najlepiej obrazuje kierunek zmian. Rewolucyjny i coraz bardziej realny pomysł Elona Muska i jego firmy sprawiłby, że 1000 kilometrów pokonywałoby się w około godzinę. Hyperloop nie porusza się po torach, tylko się nad nimi unosi. Lewitacja nad torami może być osiągnięta nie tylko dzięki polu magnetycznemu, ale też dzięki tzw. poduszkom powietrznym. Skutkiem takiego rozwiązania jest wyeliminowanie tarcia pomiędzy pojazdem a podłożem. W wyniku tego, pojazd może nie tylko szybciej jechać, ale przede wszystkim potrzebuje dużo mniej energii, aby rozwinąć duże prędkości. Stworzenie dogodnych warunków dla upowszechniania pojazdów elektrycznych jest celem również dla Polski i będzie to tematem debat przedstawicieli korporacji, startupów, ludzi nauki oraz administracji publicznej w ramach ścieżki mobility - jednej z dwunastu na impact’17 w Krakowie.

W ramach ścieżki mobility zostanie poruszony temat najlepszych praktyk z zakresu rozwoju elektromobliności, samochodów autonomicznych i systemu carsharingu. Omówione zostaną również zmiany modeli świadczenia usług transportowych poprzez automatyzację oraz sposób ewolucji infrastruktury w stronę obsługi społeczeństwa cyfrowego. W gronie prelegentów, reprezentujących ścieżkę mobility, znaleźli się m.in.:  
 
- Bertrand Piccard - futurolog, wizjoner i autor budowy samolotu napędzanego energią słoneczną Solar Impulse, a zarazem pierwszy człowieka, który okrążył Ziemię balonem bez lądowania. Jego pasje dały początek projektowi stworzenia supernowoczesnego samolotu, którym osobiście okrążył Ziemię w 2016 r.;
- Nikolaj Kølster - wiceprezes duńskiego start-up’u Spiri, który promuje idee carpooling’u a aktualnie opracowuje prototyp elektrycznego samochodu, który ma udoskonalić już energooszczędne przejazdy;
- Lewis Horne - prezes szwedzkiego Uniti, które również skupiło się na wykreowaniu idealnego miejskiego samochodu elektrycznego;
- Kristjan Maruste – CEO estońskiego Comodule, które rozwija platformę łączności dla lekkich pojazdów elektrycznych;
- Raz Peleg - reprezentujący Mobileye, izraelską firmę technologiczną, która rozwija zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) zapewniające ostrzeżenia dotyczące zapobiegania kolizjom i ewentualnego łagodzenia ich skutków. 

W strefie wystawowej impact’17, uczestnicy będą mogli zobaczyć technologie przyszłości bazujące na innowacyjnych rozwiązaniach typu – AR (rzeczywistość rozszerzona), VR (rzeczywistość wirtualna) oraz AI (sztuczna inteligencja). Wśród nich będą także produkty wystawione w strefie SciTech Poland podczas największych na świecie targów przemysłowych Hannover Messe 2017, które w dniach 24-28 kwietnia br. odbyły się w Hanowerze. Jednym z nich jest np. Personal Rapid Transit. Jest to połączenie autonomicznego samochodu i tramwaju, którego wagoniki poruszają się samodzielnie, na pewnej wysokości, dzięki czemu niemożliwa jest kolizja i niepotrzebni są kierowcy. To rozwiązanie stworzył zespół z Politechniki Warszawskiej w ramach projektu Eco-Mobilność. Pojazdy wymyślone przez stołecznych naukowców mogłyby zabrać na pokład od 3 do 5 osób. Całość zdolna jest do poruszania się około 5-7 metrów nad ziemią, dzięki elektrycznemu napędowi. Ponadto, "tramwaj" będzie mógł w każdej chwili zjechać z szyn i poruszać się po drodze.
 
***
Gospodarka przyszłości oraz digitalizacja to tematy przewodnie wydarzenia impact’17, które w dniach 31 maja – 1 czerwca br. po raz drugi odbędzie się w Krakowie. W jednym miejscu spotka się ponad 5 tys. osób. Wizjonerzy i twórcy najbardziej zaawansowanych technologii, prezesi światowych koncernów z obszaru new-tech, twórcy startupów, naukowcy, a także administracja rządowa wspólnie zastanowią się nad szansami i zagrożeniami gospodarki 4.0. Impact’17 to najważniejsze wydarzenie dotyczące innowacyjności w Europie Środkowo-Wschodniej.

Celem impact’17 jest stworzenie platformy, która połączy technologiczne wizje i działania wielu środowisk, tak aby w pełni cyfrowa gospodarka stała się faktem. Uczestnicy impact’17 będą dążyli do wykreowania trwałej społeczności zintegrowanej wokół gospodarki 4.0 i digitalizacji, która będzie wpływać na standardy rządów oraz doradzać innowacyjne rozwiązania w różnych obszarach.

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2017-06-01 12:01
Bardzo ciekawe.A dlaczego tylko milion? Przeciez rownie dobrze moze jezdzic 2 miliony.A dlaczego nie trzy? Czyzby nie miescilo sie to w granicach propagandy? Tworcom planu przypominam ze mamy polowe 2017 i do 2025 brakuje 7,5 roku.A wiec srednio musi pojawiac sie na polskich drogach ok 130 000 samochodow elektrycznych. Moze dla nich to "pikus" i sa elektroaty ktore to "kupia" to sa jednak jeszcze realisci.Inna sprawa jest "tankowanie" tych samochodo.Czy tworcy tej propagadny policzyli sobie ile pradu potrzeba na ladowanie? A wiedza skad ten prad bedzie plynal bo dzis juz sa niedobory a nastepnych elektrowni ani widu ani slychu?I jak ten prad bedzie przesylany skoro juz dzis siec przesylowa pracuje na granicy wytrzymalosci.. Moze im sie wydaje ze samochod elektryczny bedzie sie ladowalo ladowrka od telefonu..Nie wiem..Skoro wymyslili tez program to i ten sposob ladowania jesy prawdopodobny. Generalnie jestem za samochodami elektrycznymi.S zczegolnie w miastach.Ale nie na zasadzie " Wicie towarzysze, rozumicie.." czy inne bla.bla,bla. Stad ten program to kolejna bajka o Czerwonym Kapturku.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.