Spis treści

Projektowanie w niejednoznacznych trybachPrzepisów obowiązujących w drogownictwie jest ogrom i tyle jest też komplikacji, które ze sobą niosą. Problem dodatkowo pogłębia nieaktualność przepisów technicznych i brak ich dostosowania do współczesnych potrzeb ruchu oraz obecnego poziomu stosowanych w drogownictwie technik i technologii.

Przez dziesięć lat obowiązywania rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, nie dokonano żadnej oceny funkcjonowania jego przepisów pod kątem koniecznych nowelizacji. Podjęta blisko dwa lata temu próba scalenia i zweryfikowania rozporządzeń „technicznych” odnoszących się do dróg, obiektów inżynierskich i autostrad, niestety spełzła na niczym. Wskutek tego drogownictwo nadal boryka się z istniejącym w regulacjach technicznych stanem. Niestety, wyjścia z tego impasu trudno spodziewać się w najbliższym czasie. Dlatego środowiska drogowców coraz intensywniej alarmują o podjęcie prac nad porządkowaniem archaicznych przepisów. Zagadnienie to podjęto podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej „Projektowanie i zarządzanie drogami – zasady, dobre praktyki, efektywność” – Zakopane, 23-25 września 2009 r.

Prace merytoryczne nad wprowadzonym w 1999 roku rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, trwały zaledwie pięć miesięcy. Nad dokumentem, który wówczas należało pilnie przygotować, pracował niewielki zespół specjalistów. W trakcie procesu legislacyjnego już nic w jego zapisach nie można było zmieniać, ponieważ obowiązywały uzgodnienia resortowe i międzyresortowe. Wtedy też zaistniała świadomość błędów w zapisach tego rozporządzenia.

- Jednak kiedy wprowadzano rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dla dróg publicznych zastrzegano, że co roku jego przepisy będą aktualizowane – przypomina dr inż. Tadeusz Sandecki, profesor Politechniki Warszawskiej. – Co więcej, do maja 2004 roku, a więc do czasu, kiedy nie byliśmy zobowiązani unijną notyfikacją i można było je zmieniać bez przeszkód, oraz w czasie, kiedy już mieliśmy za sobą pięć lat doświadczeń w funkcjonowaniu tych przepisów, nic nie zrobiono. Teraz jesteśmy więc w punkcie zerowym – zaznacza profesor.

Z obecnym stanem prawnym przepisów technicznych wiążą się też zagrożenia. Przestrzega przed nimi Tadeusz Sandecki zauważając, że rekomendowane przez resort infrastruktury wymagania techniczne mogą być podważone i zaskarżone, jako obejście procedury notyfikacyjnej Komisji Europejskiej.

Jak znowelizować przepisy techniczne? – mówi dr inż. Tadeusz Sandecki, profesor Politechniki Warszawskiej.

{mp3}projektowanie-w-niejednoznacznych-trybach{/mp3}

Dlaczego aktualizujemy przepisy i zasady projektowania? Skąd wynikają nowe tendencje w projektowaniu dróg? Bo szybko zmieniają się cechy geometryczne i dynamiczne pojazdów, a także stosunek ciężaru do mocy w pojazdach ciężarowych. Zmieniają się też korytarze ruchu w transporcie towarów. – To musi być uwzględniane w regułach projektowania – zaznacza dr inż. Stanisław Gaca, profesor Politechniki Krakowskiej.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.