Spis treści

Potwierdzeniem powyższych wyliczeń kosztorysowych są rzeczywiste koszty budowy nawierzchni betonowej w gminie Ujazd z roku 2006. W przeliczeniu na powierzchnię 1 m2 nawierzchni betonowej cena wyniosła 95,45 zł, dla porównania cena nawierzchni asfaltowej (również w gminie Ujazd), która eksploatowana jest w tych samych warunkach, wyniosła 91,83 zł. W obu przypadkach koszty budowy są porównywalne, z tą różnicą, że wykonawca udzielił gwarancji 10 lat dla nawierzchni betonowej, natomiast dla nawierzchni asfaltowej okres gwarancyjny wynosi 5 lat.

***

Polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu prowadziło działania informacyjno–promocyjne dotyczące budowy dróg w technologii betonowej. W roku 1994 polski przemysł cementowy przygotował po raz pierwszy wspólne stoisko wystawowe podczas Targów Autostrada-Polska. W roku 1999 zorganizowano pierwszą ogólnopolską Konferencję „Drogi lokalne”. W Konferencji wzięło udział blisko 200 samorządowców z całej Polski. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z licznymi zaletami nawierzchni betonowych, takimi jak: wysoka trwałość, brak zjawiska koleinowania, większe bezpieczeństwo, niższy koszt eksploatacji, dostępność krajowych surowców, możliwość recyklingu, a nawet zapewnienie niższego poziomu hałasu. Samorządowcy uzyskali też informacje o europejskich doświadczeniach w budowie lokalnych dróg z nawierzchnią betonową. Zademonstrowano doświadczenia belgijskie, niemiecki, austriackie i angielskie.

W kolejnych latach Stowarzyszenie Producentów Cementu konsekwentnie upowszechniało wiedzę o drogach betonowych poprzez organizowanie seminariów, udział w targach i działalność wydawniczą. Wydano książkę „Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego”.

Książka „Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego”

Stowarzyszenie Producentów Cementu uczestniczyło w opracowaniu Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych. Warto podkreślić, że Katalog był pierwszym dokumentem zatwierdzonym przez polską administrację drogową umożliwiającym projektowanie nawierzchni betonowych.

Wszystkie powyższe działania przyniosły wymierne efekty. Stopniowo z roku na rok można było zaobserwować rosnące zainteresowanie nawierzchniami betonowymi ze strony samorządów lokalnych, a także ich realizacje.

prof. dr hab. inż. Jan Deja
Stowarzyszenie Producentów Cementu
Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków

mgr inż. Piotr Kijowski
Stowarzyszenie Producentów Cementu

Materiał był przedstawiany na konferencji „Beton modyfikowany do dróg i mostów”, zorganizowanej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów podczas Targów AUTOSTRADA-Polska w Kielcach (11 maja 2010 r.).

Literatura:
1. Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych; Wyd. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, 2001
2. Jan Deja, Techniczno-ekonomiczne aspekty budowy betonowych nawierzchni drogowych w Polsce; Polski drogi – Przegląd Techniki Drogowej i Mostowej, wrzesień 2003
3. Antoni Szydło, Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego – teoria, wymiarowanie, realizacja; Wyd. Polski Cement 2004
4. Jan Deja, Cement w Narodowym Programie Budowy Dróg; Rzeczpospolita 20.03.2007
5. Jan Deja, Nawierzchnie betonowe coraz bardziej popularne w Polsce; Drogi: Lądowe, Powietrzne, Wodne; nr 9/2009

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.