Przy budowie dróg prowadzone są wykopy, a na podmokłym terenie gromadzi się woda. Taką pompą tłokową, udoskonaloną przez Braci Bartik z Tarnowa, usuwano nadmiar wody. Innowacja polegała na wbudowaniu w pompę mieszalnika, który wyrównywał poziom wody wciąganej i usuwanej. Niestety ten rodzaj pomp nie toleruje żadnych zanieczyszczeń – trawa i piasek zacierały jej tłoki. (fot. 96, 97)
Narzędzia drogowców bardzo przypominały rolnicze – brony, kultywatory, pługi. (fot. 98, 99) Nie było jednak potrzeby używać lepszych – teren zaorany, zbronowany i kilka razy zwałowany już był drogą.
Przy wydobywaniu materiałów potrzebnych do budowy drogi (kamienie, żwiry rzeczne) zdarzały się różnego rodzaju znaleziska – ząb mamuta, odcisk muszli ślimaka, skamieniała muszla. (fot. 100-102)
Sala „Drogi i Mosty w Sztuce” pokazuje jak często były one inspiracją dla artystów - służą nie tylko do celów użytkowych, mają być również estetyczne i komponować się z otoczeniem. Stąd zebrane tu liczne reprodukcje obrazów, m.in. Van Gogha, Wyspiańskiego, Sisleya, de Chirico, z różnych epok, reprezentujących różne style malarstwa. (fot. 103-108)
Na środku pomieszczenia znajdują się natomiast modele mostów, które wykonały dzieci w konkursie ogłoszonym przez marszałka województwa małopolskiego przy okazji budowy mostu w Zembrzycach. (fot. 109-115)
Ostatnia, tzw. „Czarna sala” przedstawia historię znaków drogowych. Na przestrzeni lat wiele się w tej dziedzinie zmieniło, nie tylko w kwestii wyglądu samych znaków, ale przede wszystkim technologii ich wykonania. Te najwcześniejsze (blaszane, drewniane) zostały ustawione w poprzednich salach. Tutaj znajdują się te nowsze, ujednolicone, fabrycznie wykonane – malowane, klejone, odblaskowe i wielkoformatowe (na ścianach). Na środku pomieszczenia znajduje się fotoplastikon (automat do prezentacji fotografii z wieloma wizjerami), w którym umieszczono obrazy, zdjęcia związane z drogownictwem. W przyszłości mają tam znajdować się monitory, na których będzie można oglądać archiwalne filmy, np. relacje z odbudowy warszawskich mostów i innych wydarzeń związanych z drogownictwem. ( 116-121)
Makieta muzeum i panorama (122-128)
Ilona Hałucha
- «« poprz.
- nast.