Spis treści

Przy budowie dróg prowadzone są wykopy, a na podmokłym terenie gromadzi się woda. Taką pompą tłokową, udoskonaloną przez Braci Bartik z Tarnowa, usuwano nadmiar wody. Innowacja polegała na wbudowaniu w pompę mieszalnika, który wyrównywał poziom wody wciąganej i usuwanej. Niestety ten rodzaj pomp nie toleruje żadnych zanieczyszczeń – trawa i piasek zacierały jej tłoki. (fot. 96, 97)

Narzędzia drogowców bardzo przypominały rolnicze – brony, kultywatory, pługi. (fot. 98, 99) Nie było jednak potrzeby używać lepszych – teren zaorany, zbronowany i kilka razy zwałowany już był drogą.

Przy wydobywaniu materiałów potrzebnych do budowy drogi (kamienie, żwiry rzeczne) zdarzały się różnego rodzaju znaleziska – ząb mamuta, odcisk muszli ślimaka, skamieniała muszla. (fot. 100-102)

fot. 96 fot. 97 fot. 98
fot. 99 fot. 100 fot. 101
fot. 102

Sala „Drogi i Mosty w Sztuce” pokazuje jak często były one inspiracją dla artystów - służą nie tylko do celów użytkowych, mają być również estetyczne i komponować się z otoczeniem. Stąd zebrane tu liczne reprodukcje obrazów, m.in. Van Gogha, Wyspiańskiego, Sisleya, de Chirico, z różnych epok, reprezentujących różne style malarstwa. (fot. 103-108)

fot. 103 fot. 104 fot. 105
fot. 106 fot. 107 fot. 108

Na środku pomieszczenia znajdują się natomiast modele mostów, które wykonały dzieci w konkursie ogłoszonym przez marszałka województwa małopolskiego przy okazji budowy mostu w Zembrzycach. (fot. 109-115)

fot. 109 fot. 110 fot. 111
fot. 112 fot. 113 fot. 114
fot. 115

Ostatnia, tzw. „Czarna sala” przedstawia historię znaków drogowych. Na przestrzeni lat wiele się w tej dziedzinie zmieniło, nie tylko w kwestii wyglądu samych znaków, ale przede wszystkim technologii ich wykonania. Te najwcześniejsze (blaszane, drewniane) zostały ustawione w poprzednich salach. Tutaj znajdują się te nowsze, ujednolicone, fabrycznie wykonane – malowane, klejone, odblaskowe i wielkoformatowe (na ścianach). Na środku pomieszczenia znajduje się fotoplastikon (automat do prezentacji fotografii z wieloma wizjerami), w którym umieszczono obrazy, zdjęcia związane z drogownictwem. W przyszłości mają tam znajdować się monitory, na których będzie można oglądać archiwalne filmy, np. relacje z odbudowy warszawskich mostów i innych wydarzeń związanych z drogownictwem. ( 116-121)

fot. 116 fot. 117 fot. 118
fot. 119 fot. 120 fot. 121

Makieta muzeum i panorama (122-128)

fot. 122 fot. 123 fot. 124
fot. 125 fot. 126 fot. 127
fot. 128

Ilona Hałucha

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.