Oddział Małopolski Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej już po raz drugi przyznał nagrody „Pontifex Cracoviensis”. Pierwsza edycja tego konkursu miała miejsce w 2008 roku. W tegorocznej edycji w skład kapituły konkursowej poza przedstawicielami Zarządu Oddziału Małopolskiego ZM RP weszli również pierwsi laureaci tej nagrody. Konkurs został rozstrzygnięty w czterech kategoriach: Budowniczy Roku, Projektant Roku, Menadżer Roku i Debiut Mostowy Roku.
Nagroda „Budowniczy Roku” jest przyznawana osobom, które przyczyniły się do wybudowania najbardziej prestiżowych obiektów mostowych. Laureatem w tej kategorii został inż. Janusz Niemiec. W 1967 r. ukończył on Wydział Budownictwa Lądowego na Politechnice Krakowskiej. Rok wcześniej już rozpoczął pracę jako inżynier budowy w Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych, w którym pracował do roku 1982 kolejno na stanowiskach kierownika budowy, głównego inżyniera i dyrektora Oddziału, prowadząc budowy obiektów mostowych kolejowych i drogowych. W latach 1984-1996 pracował w Kieleckim Przedsiębiorstwie Robót Mostowych na stanowisku dyrektora Oddziału. Koordynował prace związane z budową mostów i wiaduktów drogowych, m.in. estakady w Szczyglicach o długości 310 m, mostu przez Wisłę na stopniu Kościuszko o długości 185 m, mostu drogowego w Chabówce, a także prace związane z modernizacją dwóch mostów przez Wisłę w Krakowie - Grunwaldzkiego i Niepołomickiego. W latach1998-2001 pracował w firmie Mota&CA na stanowisku zastępcy dyrektora Kontraktu na odcinku Autostrady A4 Wrocław - Prądy, a w latach 2001-2003 w firmie KAMPAX A.S jako inspektor nadzoru na budowie autostrady A4 Południowe Obejście Krakowa – Węzeł Wielicka. Od 2003 r. do dziś pracuje w firmie Scott Wilson jako zastępca Inżyniera Rezydenta przy budowie drogi ekspresowej S69.
Janusz Niemiec ma już 44-letnią praktykę w budownictwie mostowym. Najważniejsze realizacje w których uczestniczył w ostatnim okresie to tunel drogowy w miejscowości Laliki pod wzniesieniem górskim Sobczakowa Grapa o długości 678 m oraz budowa obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej S69.
Nagrodą „Projektant Roku” jest honorowana osoba, która zaprojektowała najciekawsze obiekty mostowe. Laureatem tej nagrody został inż. Piotr Wanecki, który w branży mostowej pracuje od 22 lat. W 1988 r. ukończył on Wydział Budownictwa na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Z uczelnią tą, a szczególnie z Katedrą Budowy Mostów związany był przez następne 14 lat. Projektował, uczestniczył w opracowywaniu ekspertyz i opinii technicznych, prowadził zajęcia dydaktyczne ze studentami. Od 1994 r. prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług projektowych i nadzoru budowlanego. W ramach tej działalności, od roku 1998 do 2009, był stałym współpracownikiem firmy BBR Polska Sp. z o.o. W 2009 r. założył firmę projektową Wanecki Sp. z o.o. Zatrudnia kadrę o wysokich kwalifikacjach i szkoli młodych adeptów sztuki projektowej. Nadal współpracuje z Katedrą Budowy Mostów, wykładając przedmiot „Mosty betonowe” i prowadząc prace dyplomowe.
W okresie swej działalności zawodowej był wielokrotnie nagradzany min. jako jedyny Polak zdobył drugą nagrodę w konkursie Międzynarodowej Federacji Betonu dla młodych inżynierów, w kategorii „projektowanie i konstrukcja”, za osiągnięcia w projektowaniu mostów w latach 1995-2000.
Najważniejsze projekty, jakie realizował w ostatnim okresie to: przeprawa przez Odrę wraz z dojazdami w ciągu Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu - Most Milenijny (nagroda „Dzieło Mostowe Roku” 2004), Most Św. Kingi przez Dunajec w ciągu połączenia drogi krajowej nr 87 z drogą powiatową Chełmiec – Gołkowice (most tego rodzaju wybudowano w Polsce po raz pierwszy; jego długość wynosi 329 m, a rozpiętość głównego przęsła 143 m; nagroda „Dzieło Mostowe Roku” 2009), wiadukt WD-3 w ramach zadania „Budowa północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu” (całkowita długość to 87,5 m, a rozpiętość głównego przęsła wynosi 74 m), most przez Wisłę w 95 kilometrze autostrady A1 (całkowita długość to 1972 m, rozpiętość głównego przęsła wynosi 180 m).
- poprz.
- nast. »»