Drogi i mosty

Polski ruch rowerowy wywodzi się z ruchu ekologicznego, który kształtował się na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego stulecia (np. Polski Klub Ekologiczny, Federacja Zielonych). Zatem jest on rówieśnikiem samorządów. To oznacza, że zdobywał wiedzę i budował praktyczne doświadczenia wraz z miastami, które w swoich politykach transportowych postawiły na rowery, jak Gdańsk, Wrocław, Kraków czy Warszawa. Obecnie rozwój komunikacji i turystyki rowerowej staje się jednym z wiodących wyzwań samorządów wojewódzkich. Teraz one podejmują wysiłek tworzenia koncepcji swoich rowerowych polityk i przygotowują przedsięwzięcia w zakresie niezbędnej infrastruktury.

W ramach instrumentu „Łącząc Europę” na infrastrukturę transportową w okresie finansowym obejmującym lata 2014–2020 będzie wydatkowane 26 mld euro, czyli na sieć transportu zostanie przeznaczone trzy razy więcej środków niż w ostatniej perspektywie budżetowej.

Polityka rowerowa powinna być tematem, o którym się mówi na najwyższych szczeblach władzy państwowej, a kolejne nowelizacje drogowych przepisów nie mogą ignorować rowerzystów. Taka była intencja organizatorów III Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego, który odbył się w dniach 22-23 września br. Aby w symboliczny sposób podkreślić rangę poruszanych na kongresie zagadnień, obrady odbyły się najpierw w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, (pierwsza część 22 września) a następnie w Sejmie RP (druga część 23 września).

Transport ma decydujące znaczenie dla gospodarki europejskiej. Bez odpowiednich połączeń Europa nie osiągnie wzrostu gospodarczego ani nie osiągnie właściwego poziomu koniunktury. Dzięki nowej polityce infrastrukturalnej UE powstanie potężna europejska sieć transportowa obejmująca obszary 28. państw członkowskich. To właśnie będzie sprzyjać wzrostowi gospodarczemu i konkurencyjności. Sieć ta połączy Wschód z Zachodem i zastąpi dotychczasowe niespójne, mozaikowe połączenia transportowe.

Program wsparcia budowy, przebudowy i remontów dróg powiatowych i gminnych będzie funkcjonował jeszcze w przyszłym roku. Potem, w jego miejsce, planowane jest wprowadzenie nowego instrumentu dofinansowania tych przedsięwzięć.

Komisja Europejska wybrała 106 projektów w ramach programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), które uzyskają dofinansowanie z puli 320 mln euro przeznaczonych na poprawę infrastruktury w Europie. W ramach zaproszenia do składania wniosków wyłoniono 52 projekty w programie wieloletnim 2013 oraz 54 projekty w programie rocznym 2013. Środki są przeznaczone na ukończenie sieci TEN-T, a także na opracowania nowych metod ograniczania śladu węglowego w sektorze transportu.