Drogi i mosty

Idea unijnego programu miejskiego nie jest całkowicie nowa. W 1997 r. Komisja Europejska wydała komunikat pod tytułem „Program rozwoju miast w Unii Europejskiej”, który zainicjował debatę publiczną na temat miejskiego wymiaru polityki UE. Debata ta doprowadziła do opublikowania dokumentu „Zrównoważony rozwój miast w Unii Europejskiej: ramy działania”, a pierwsze Forum Miejskie w Wiedniu w listopadzie 1998 roku doprowadziło do wzmocnienia miejskich funduszy strukturalnych i zwiększenia skali finansowania miejskich projektów pilotażowych i inicjatyw społeczności miejskich.

Współczesna Europa musi sprostać wyzwaniom gospodarczym, klimatycznym, środowiskowym i ogólnospołecznym. Większość z tych wyzwań ma wymiar miejski, a więc dotyczą one problemów jakie występują w miastach, w ich obrębie i wokół, np. ubóstwo, segregacja społeczna i przestrzenna, degradacja środowiska. Rozwiązań tych problemów również należy szukać w miastach lub rozwiązywać je właśnie dzięki miastom. Przykładem tego może być efektywna gospodarka zasobami i gospodarka niewytwarzająca emisji CO2, rozwój gospodarczy i innowacje gospodarcze, innowacje społeczne i integracja społeczna.

Jazda na rowerze jest w Kopenhadze bardzo popularna. Aby dodatkowo wspierać ten sposób podróżowania, podjęto decyzję o stworzeniu sieci 28 rowerowych autostrad. Pierwsza taka trasa została otwarta w 2012 roku, kolejna rok później. W latach 2014-2018 powstanie ich jeszcze dziewięć. Wstępne wyniki są obiecujące: na pierwszej trasie zaobserwowano 10-procentowy wzrost liczby rowerzystów.

„Był budowniczym nie tylko małopolskich dróg, ale także relacji międzyludzkich” – tak Grzegorza Stecha określił Marek Sowa, marszałek Województwa Małopolskiego. Podkreślił też, że „był wizjonerem, który sięgał daleko poza horyzont”. Umiejętność zjednywania sobie ludzi dla działań spełniających wizję małopolskiego drogownictwa była na pewno kluczem sukcesu Grzegorza Stecha, dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Właśnie mija rok od jego śmierci. 

Czterokołowiec to pojazd samochodowy, którego masa nie przekracza 400-550 kg lub 350 kg w przypadku tzw. czterokołowców lekkich. Jest to nowa klasa pojazdów, która pojawiła się na europejskich drogach w ostatnich latach. I chociaż zgodnie z prawem można się nimi poruszać po drogach, wypadają one bardzo słabo w testach zderzeniowych, przeprowadzanych przez EuroNCAP.

Celem Konkursu „wyKOMBinuj mOst” jest zmobilizowanie studentów uczelni technicznych z całej Polski do podjęcia próby tworzenia konstrukcji inżynierskich. Dotychczas odbyło się sześć edycji konkursu: w latach 2008-2013. Obok drużyn z wydziałów Politechniki Gdańskiej – głównego organizatora konkursowych zmagań młodych adeptów sztuki inżynierskiej, wzięły w nich udział także drużyny reprezentujące Politechniki: Białostocką, Koszalińską, Krakowską, Łódzką, Rzeszowską, Wrocławską, Poznańską oraz Państwowe Szkoły Budownictwa.