Spis treści

Różnice w produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych wynikające z różnorodności zastosowanych modyfikatorów gumowych

Szereg dodatków powstałych z recyklingu opon samochodowych jest wykorzystywanych przy produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. Z przeprowadzanych badań oraz analiz literaturowych (Kalabińska, Piłat, Radziszewski 2006 i 2000, Radziszewski 1994, Gaweł, Stepkowski 2003), na szczególną uwagę zasługuje miał gumowy, który stosowany jest w wielu krajach na całym świecie oraz koncentrat gumowo-asfaltowy. Analiza wyników badań oraz wiele artykułów zajmujących się tą tematyką wskazuje pozytywne aspekty modyfikacji mieszanek mineralno-asfaltowych modyfikatorami gumowymi (Radziszewski, Klabińska, Piłat 2000, Ziaja 2007).

Miał gumowy w przeciwieństwie do koncentratu gumowo-asfaltowego może być wprowadzany w procesie produkcyjnym do mieszanki bądź asfaltu. Znane są dwie metody dozowania tego rodzaju modyfikatora (Radziszewski 1994, Klabińska, Piłat, Radziszewski 2006):

  • Metoda na sucho (ang.: dry system), jest metodą, która polega na dodawaniu gumy bezpośrednio do rozgrzanego kruszywa. Została ona opracowana w latach 60. w Szwecji i opatentowana pod nazwa „Rubit” (Pyskło, Parasiewicz 2004). Otrzymywany w ten sposób produkt jest zmodyfikowaną mieszanką mineralno-gumowo-asfaltową.
  • Metoda na mokro (ang.: wet system) została opracowana w USA. Polega ona na dozowaniu do asfaltu miału gumowego. Temperatura asfaltu mieści się w granicach 1900C. Następnie razem z wprowadzonym do specjalnego mieszalnika miałem gumowym ulega połączeniu. Modyfikacji ulega sam asfalt, który w konsekwencji modyfikuje mieszankę mineralną. Czas niezbędny do dojrzewania tak powstałej mieszanki lepiszcza z gumą wynosi w zależności od kraju, w którym jest produkowany od 45 minut w Portugalii do 60, a czasami nawet 240 min w RPA (Paweł, Stępkowski 2003, Pyskło, Parasiewicz 2004).

W przypadku koncentratu gumowo-asfaltowego, modyfikator zostaje bezpośrednio wprowadzony w odpowiedniej ilości do mieszalnika maszyny. Istotną sprawą przy tego typu modyfikacji mieszanek jest jedynie zwiększenie czasu mieszania o niespełna kilka sekund w przeciwieństwie do procesu produkcji i modyfikacji mieszanek mineralno-asfaltowych miałem gumowym, gdzie mowa nawet o 4 godzinnym procesie dojrzewania mieszanki. Fakt ten wskazuje na dodatkowy pozytywny aspekt wykorzystania koncentratu gumowo-asfaltowego.

W obu przypadkach dodatki powstałe z recyklingu zużytych opon samochodowych mają ogromny wpływ na poprawę właściwości tak otrzymywanych zmodyfikowanych mieszanek mineralno-gumowo-asfaltowych.

Poprawie ulega:

  • szorstkość nawierzchni (właściwości przeciwpoślizgowe),
  • trwałość zmęczeniowa,
  • odporność na spękania odbite,
  • odporność na koleinowanie.

Mieszanki, które modyfikowane są materiałami pochodzącymi z recyklingu zużytych opon samochodowych znacznie poprawiają właściwości fizyko-mechaniczne mieszanek, wpływając bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę środowiska. Dodatek w postaci modyfikatora gumowego ma też istotny wpływ na redukcję poziomu hałasu.

Danuta Binarsch-Aleksiun, SKANSKA S.A. Poznań, Polska
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.