Spis treści

Systemy autobusów Phileas funkcjonują w holenderskim Eindhoven, w Istambule (Turcja) i Douai (Francja).

Funkcjonujący od lutego 2009 roku w Eidhoven system wymagał przebudowy infrastruktury drogowej na długości około 14,5 km. Na trasie zlokalizowano 43 przystanki. Przepustowość sytemu to 900 pasażerów na godzinę. Pojazdy kursują z częstotliwością co 7-8  minut. Osiągana prędkość komunikacyjna to ponad 28 km/h. System kosztował 115 mln euro, w tym 40 mln wydatkowano na modernizację i zakup autobusów.

W Douai autobusy wielkopojemne jeżdżą od początku 2010 roku, na maj tego roku zaplanowano wdrożenie systemu automatycznego prowadzenia. Budżet projektu wyniósł 117 mln euro, w tym 17 mln przeznaczono na zakup 12 autobusów. Pojazdy kursują co 7,5 min., osiągając prędkość komunikacyjną 24,7 km/h. Przepustowość to 1000 pasażerów na godzinę. Na potrzeby tej linii przebudowano 11,9 km ulic i wybudowano 39 przystanków.

W Istanbule autobusy wielkopojemne funkcjonują od początku 2010 roku. Kursują co 1,5 minuty. Przepustowość sytemu sięga 8000 pasażerów na godzinę. Dla potrzeb systemu przebudowano 20 km ulic i wybudowano 25 przystanków. Projekt kosztował 63 mln euro, z tego kupiono 50 autobusów 26-metrowych.

Od połowy tego roku ma rozpocząć działanie system we włoskiej Pescara. Tam będą kursowały pojazdy (trolejbusy hybrydowe) zasilane prądem elektrycznym z sieci. Trwa ponadto budowa czterech autobusów zasilanych wodorem, które zostały zamówione dla Kolonii (Niemcy) i Amsterdamu (Holandia). Natomiast Korea Południowa kupiła licencję i uruchamia produkcję 600 wielkopojemnych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, które mają kursować już na EXPO 2012. Koreański system będzie w pełni automatyczny, pojazdy będą poruszały się wyodrębnionymi jezdniami, a przystanki zostały zaprojektowane w formie modułowych kontenerów.

***

Autobusy wielkopojemne typu Phileas są innowacyjne technologicznie, ekologiczne, oraz sprawne pod względem możliwości przemieszczania się i transportu pasażerów. Na razie ich produkcja realizowana jest na małą skalę, jednak być może w przyszłości zastąpią typowe tramwaje. W dotychczasowych rozwiązaniach łączą komunikacyjnie obszary osiedli z centrami miast lub stanowią dogodne dojazdy do stref przemysłowych.

Oprac. AS

Materiał na podstawie wystąpienia Pawła Włodarka (Politechnika Warszawska, TransEko sp.j.), poświęconego autobusowi wielkopojemnemu na przykładzie Phileas’a, które wygłosił podczas V Konferencji Naukowo-Technicznej „Miasto i Transport” – Politechnika Warszawska, 2 marca 2011 r.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2011-03-17 13:06
Chciałbym ten autobus zobaczyć na minirondzie ;-)

Ciekawy artykuł - ale nijak się na do tego: http://edroga.pl/o-nas

Pozdrawiam.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2011-03-17 16:09
Solaris jest chyba nawet bardziej rewolucyjny w swoich rozwiązaniach, za chwilę zresztą autobusy dwuprzegubowe będą mogły jeździć po normalnych drogach, nie tylko pasach wydzielonych..
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.