Systemy autobusów Phileas funkcjonują w holenderskim Eindhoven, w Istambule (Turcja) i Douai (Francja).
Funkcjonujący od lutego 2009 roku w Eidhoven system wymagał przebudowy infrastruktury drogowej na długości około 14,5 km. Na trasie zlokalizowano 43 przystanki. Przepustowość sytemu to 900 pasażerów na godzinę. Pojazdy kursują z częstotliwością co 7-8 minut. Osiągana prędkość komunikacyjna to ponad 28 km/h. System kosztował 115 mln euro, w tym 40 mln wydatkowano na modernizację i zakup autobusów.
W Douai autobusy wielkopojemne jeżdżą od początku 2010 roku, na maj tego roku zaplanowano wdrożenie systemu automatycznego prowadzenia. Budżet projektu wyniósł 117 mln euro, w tym 17 mln przeznaczono na zakup 12 autobusów. Pojazdy kursują co 7,5 min., osiągając prędkość komunikacyjną 24,7 km/h. Przepustowość to 1000 pasażerów na godzinę. Na potrzeby tej linii przebudowano 11,9 km ulic i wybudowano 39 przystanków.
W Istanbule autobusy wielkopojemne funkcjonują od początku 2010 roku. Kursują co 1,5 minuty. Przepustowość sytemu sięga 8000 pasażerów na godzinę. Dla potrzeb systemu przebudowano 20 km ulic i wybudowano 25 przystanków. Projekt kosztował 63 mln euro, z tego kupiono 50 autobusów 26-metrowych.
Od połowy tego roku ma rozpocząć działanie system we włoskiej Pescara. Tam będą kursowały pojazdy (trolejbusy hybrydowe) zasilane prądem elektrycznym z sieci. Trwa ponadto budowa czterech autobusów zasilanych wodorem, które zostały zamówione dla Kolonii (Niemcy) i Amsterdamu (Holandia). Natomiast Korea Południowa kupiła licencję i uruchamia produkcję 600 wielkopojemnych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, które mają kursować już na EXPO 2012. Koreański system będzie w pełni automatyczny, pojazdy będą poruszały się wyodrębnionymi jezdniami, a przystanki zostały zaprojektowane w formie modułowych kontenerów.
***
Autobusy wielkopojemne typu Phileas są innowacyjne technologicznie, ekologiczne, oraz sprawne pod względem możliwości przemieszczania się i transportu pasażerów. Na razie ich produkcja realizowana jest na małą skalę, jednak być może w przyszłości zastąpią typowe tramwaje. W dotychczasowych rozwiązaniach łączą komunikacyjnie obszary osiedli z centrami miast lub stanowią dogodne dojazdy do stref przemysłowych.
Oprac. AS
Materiał na podstawie wystąpienia Pawła Włodarka (Politechnika Warszawska, TransEko sp.j.), poświęconego autobusowi wielkopojemnemu na przykładzie Phileas’a, które wygłosił podczas V Konferencji Naukowo-Technicznej „Miasto i Transport” – Politechnika Warszawska, 2 marca 2011 r.
- «« poprz.
- nast.
Ciekawy artykuł - ale nijak się na do tego: http://edroga.pl/o-nas
Pozdrawiam.