Dystrybucja towarów wpływa znacząco na systemy transportowe w gęsto zaludnionych dzielnicach miast. Berlin wprowadził BentoBox - innowacyjne modułowe centrum logistyczne, mające na celu zarówno zmniejszenie liczby podróży, jak również redukcję kosztów transportu i jego czasu, ograniczenie emisji i hałasu generowanego przez miejskie dostawy towarów.

W ramach 7. Programu Ramowego UE finansowanie uzyskał projekt CityLog. Poprzez ten projekt Berlin dąży do poprawy swojego systemu logistycznego. W mieście zastosowano innowacyjne jednostki ładunkowe wspólnie zarządzane przez różnych operatorów miejskich. System BentoBox składa się z modułowych stacji z ruchomymi wózkami i działa jako dodatkowe miejskie centralne miejsce przeładunku, organizujące dystrybucję na mniejszą skalę w sposób bardziej efektywny. Może być stosowany we wszystkich gęsto zaludnionych obszarach miejskich charakteryzujących się wysokim wolumenem dostaw, takich jak np. obszary mieszkalne, centra handlowe lub obszary o wysokiej liczbie obiektów biurowych. BentoBox został uruchomiony w Berlinie w grudniu 2011 roku. Początkowo testowano jego integrację z działającym na co dzień  systemem CEP (courier, express and parcel).

Prototyp BentoBox został wprowadzony w Friedenau - gęsto zaludnionym i zróżnicowanym obszarze Berlina. BentoBox działa jako transferowe i konsolidacyjne centralne miejsce przeładunku (podobnie jak Packstation) i służy do gromadzenia i odbierania przesyłek dostarczanych przez wielu usługodawców. To działa na dwa sposoby: dostawy skierowane do samego BentoBox oraz dostawy pochodzących z okolicy zbierane w BentoBox i przepakowane przed ich wysyłką. W efekcie gromadzenie i dostawa świadczone dla danej okolicy mogą być realizowane przy użyciu bardziej odpowiednich pojazdów, takich jak rowery. Lokalny usługodawca w zakresie CEP włączył BentoBox do swoich codziennych operacji logistycznych. Współpracuje on ze 140 przedsiębiorstwami kurierskimi w całym Berlinie i zastosował rozwiązanie poza obszarem pilotażu: dostawy w porze nocnej z całego zachodniego centrum Berlina są zbierane w BentoBox i dostarczone do centralnego depozytu przedsiębiorstwa w Tiergarten za pomocą rowerów elektrycznych typu cruiser. Stamtąd są one transportowane dalej do odbiorców krajowych lub międzynarodowych.

Ostatecznie BentoBox powinien działać jako otwarta platforma i centralne miejsce przeładunku pomiędzy dostawcami usług CEP i klientami. Obecnie, testowany jest dostęp do BentoBox dla użytkowników końcowych, tak że prywatni użytkownicy lub firmy mogą dostarczyć lub odbierać dostawę bezpośrednio z BentoBox.

***

BentoBox włączony do procesów logistycznych nie wywołał błędów czy opóźnień. Operacje w systemie nie były utrudnione nawet w tradycyjnie trudnym okresie przed świętami Bożego Narodzenia. Umożliwienie usług w porze nocnej podwoiło liczbę dostaw przetwarzanych dziennie. Pierwsze wyniki analizy GPS pokazują, że prawie wszystkie dostawy w wybranej dzielnicy wcześniej wykonywane samochodem mogą być realizowane przez rowery typu cargo. Ponadto, przez połączenie kilku zleceń liczba podróży została zredukowana.

BentoBox jest pierwszym w Europie rozwiązaniem elastycznego punktu zbierania paczek. W połączeniu z wdrażaniem innowacyjnych rowerów towarowych w Berlinie może zostać osiągnięty szybki, oszczędny, wolny od emisja i cichy system dystrybucji towarów. Podobny system może zostać wprowadzony również w innych gęstych obszarach miejskich. W 2012 roku prototyp systemu BentoBox testowano również w Lyonie (Francja) i Turynie (Włochy), gdzie został przekształcony na stację dokującą dla mobilnych wózków z możliwością obsługi przez kurierów.

Źródło: ELTIS/Studia przypadków

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.