16 proc. mniej ofiar śmiertelnych niż w 2011 r., prawie 9 proc. mniej rannych i blisko 9 proc. mniej wypadków – to wstępne dane dotyczące bezpieczeństwa na polskich drogach w zeszłym roku i najbardziej optymistyczne od wielu lat. Niestety cały czas wielu kierujących wsiada za kierownicę po alkoholu, chociaż w 2012 r. było ich ponad 12 tys. mniej.

Porównując ze sobą statystyki drogowe 2012 i 2011 roku, widać wyraźny spadek liczb wypadków, rannych i zabitych. W zeszłym roku na polskich drogach doszło do 36 505 wypadków, a w 2011 r.  do 40 065 - mniej o 3560 (9 proc.).  2012 rok to także spadek liczby osób, które wskutek zdarzeń na drogach poniosły śmierć. W minionym roku zginęło 3520 osób, a w 2011 r. 4189 osób - mniej o 669 (16 proc.). Spadła także liczba rannych. W 2012 roku wyniosła ona 45 094, a w 2011 r. 49 501 - mniej o 4407 (9 proc.).

Dane statystyczne z ubiegłego roku są najbardziej optymistyczne od wielu lat. W 1991 roku na polskich drogach doszło do ponad 54 tys. wypadków, w których zginęło prawie 8 tys. osób. Dzisiaj, mimo otwartych granic i trzykrotnie większej niż wówczas liczby samochodów (ponad 24 mln), liczba wypadków jest mniejsza o ponad 17,5 tys., a ofiar śmiertelnych - o około 4,5 tys.

W minionym roku najwięcej ofiar śmiertelnych odnotowano wśród kierujących, jednak szczególnie niepokojąca jest liczba wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych, którzy stanowią ponad 30 proc. ofiar.

Niestety, cały czas wielu kierujących decyduje się na jazdę po alkoholu. W 2012 roku policjanci zatrzymali 169 323 takich osób, a w 2011 r. 181 614 – spadek o 12 291.

Nad bezpieczeństwem użytkowników dróg czuwa stale ponad 7 tysięcy policjantów „drogówki”, którzy w minionym roku przeprowadzili prawie 5,5 mln kontroli. Do najczęściej ujawnianych przez funkcjonariuszy wykroczeń należało przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierujących i niestosowanie pasów bezpieczeństwa lub fotelików ochronnych. Najczęstszym przewinieniem pieszych było przechodzenie przez jezdnię w miejscu niedozwolonym.

W 2012 roku policjanci pełnili służbę w blisko 400 oznakowanych i nieoznakowanych radiowozach wyposażonych w wideorejestratory, które – jak pokazuje praktyka – są bardzo skutecznym narzędziem w walce z piratami drogowymi. Funkcjonariusze wykorzystywali także podczas kontroli drogowych nowe urządzenia, pozwalające w bardzo krótkim czasie na sprawdzenie trzeźwości dużej liczby kierujących. Dzięki nim przeprowadzili ponad 6 milionów badań na obecność w organizmie alkoholu. Policjanci zbadali też ponad 13 tys. kierujących w związku z podejrzeniem jazdy pod wpływem narkotyków.

Funkcjonariusze ruchu drogowego zapowiadają, że nie przestaną prowadzić akcji typu „Trzeźwe poranki”, które skutecznie eliminują z dalszej jazdy osoby wsiadające za kierownicę po spożyciu alkoholu lub narkotyków.

Praca policjantów ruchu drogowego to nie tylko kontrole drogowe, ale również szereg nowych bądź organizowanych cyklicznie od lat przedsięwzięć prewencyjnych. Najważniejsze z nich to m.in.: kampania „Rowerem bezpiecznie do celu”, prowadzona w ramach rządowego programu „Razem bezpieczniej”,  "Bezpieczna droga z radami Sponge Boba", „Chroń życie, załóż odblask!”.

 

Źródło: KGP www.policja.pl

Komentarze  
Zbyszek
0 #1 Zbyszek 2013-01-10 14:04
Czy opublikowane dane statystyczne odnośnie ofiar śmiertelnych uwzględniają ofiary wypadków, które zostały ranne w 2012 i zmarły w szpitalach na początku 2013.
Do tej pory statystyka obejmowała podobne skutki wypadków sięgając zawsze 30 dni do przodu. Czyli, żeby ten czynnik uwzględnić należałoby poczekać do 30.01.2013, aby uwzględnić los wszystkich rannych najpóźniej z 31.12.2012.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Zbyszek
0 #2 Zbyszek 2013-01-10 14:31
... i po co ktoś się tak śpieszy, a oto nagłówek z dzisiejszej GW "3544 Tyle osób zginęło na drogach w Polsce w 2012 r." Ciekawe, czy to już ostateczna liczba?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.