Spis treści

Białostocki e-biletW Białymstoku karty miejskie zastępują kartonikowe bilety miesięczne i popularne dekadówki. Staną się też wygodną alternatywą dla papierowych biletów jednorazowych. Białostocka Karta Miejska to tylko jeden z elementów projektu, mającego na celu usprawnienie białostockiej komunikacji miejskiej. Projekt „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku” finansowany jest z programu Rozwój Polski Wschodniej.

Białystok wydaje swoim mieszkańcom karty miejskie: spersonalizowane lub na okaziciela. W lipcu został uruchomiony system czytników e-biletów we wszystkich miejskich autobusach oraz 23 punkty obsługi, w których można kodować bilety. Stare, kartonikowe bilety będą funkcjonować jeszcze do września.

Wkrótce Białostocką Kartę Miejską pasażerowie doładują bez wychodzenia z domu, przelewem przez Internet. Karta będzie mogła służyć także jako portmonetka, umożliwiająca kupienie biletu jednorazowego – wystarczy zbliżenie jej do kasownika w autobusie. Zostaną na niej zakodowane także uprawnienia do ulg. Studenci wszystkich białostockich uczelni już mogą używać swojej elektronicznej legitymacji studenckiej jako karty miejskiej.

Dzięki projektowi „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku” miasto wzbogaci się także o liczne zmodernizowane ulice, system dynamicznej informacji pasażerskiej i nowy tabor. Już zmodernizowano ul. Produkcyjną na odcinku od ul. Swobodnej do Gen. Maczka; podobnie ulice Antoniuk Fabryczny, Antoniukowska i Knyszyńska. Powstał też odcinek obwodnicy śródmiejskiej od ul. Zwierzynieckiej do ul. Mickiewicza. W planie są kolejne przebudowy: Al. Piłsudskiego, ul. Sienkiewicza, ul Dąbrowskiego. Przebudowane zostaną także skrzyżowania, powstaną nowe punkty przesiadkowe i nowe organizacje węzłów drogowych.

Białostocki e-bilet Białostocki e-bilet Białostocki e-bilet
Białostocki e-bilet Białostocki e-bilet Białostocki e-bilet

Wkrótce na 10 przystankach w centrum miasta staną elektroniczne tablice, które poinformują o planowanym czasie oczekiwania na autobus i o zmianach tras. Oprócz tego z programu Rozwój Polski Wschodniej miasto kupi 122 nowe autobusy. Po ulicach Białegostoku już jeździ 48 z nich, na pozostałe Urząd Miasta ogłosił przetargi.

Głównym celem realizowanego w Białymstoku projektu jest zwiększenie mobilności mieszkańców obszaru metropolitalnego oraz poprawa transportu miejskiego. Dzięki realizacji zadania ułatwiony zostanie dojazd z obszarów podmiejskich i gmin ościennych do centrum. Poprzez utworzenie w ramach projektu „Korytarzy autobusu wysokiej jakości” łączących newralgiczne części miasta, nastąpi udrożnienie jego centrum oraz poprawa dostępu dla obszarów przyległych. Wdrożenie projektu pozwoli na zwiększenie dostępności do miejsc pracy, usług i urzędów zlokalizowanych w centrum miasta dla mieszkańców z dzielnic usytuowanych poza centrum oraz gmin należących do aglomeracji.

W szerszym aspekcie celem jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej miasta dla podróżujących, przedsiębiorców i turystów, co pomoże w kreowaniu wizerunku Białegostoku jako miasta otwartego i przyjaznego. W dalszej perspektywie celem jest zwiększenie dostępności do całego regionu i usprawnienie jego logistyki, co pomoże zwiększyć spójność transportową Polski.

Efektem realizacji projektu ma być ograniczenie kolizyjności przejazdów na odcinkach ulic, skrzyżowaniach oraz kolizyjności przejść dla pieszych, a także wydzielenie ruchu rowerowego. Przyczyni się to do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa na drogach w obszarze projektu. Celem jest również ograniczenie zanieczyszczeń wynikających z ruchu ulicznego oraz ograniczenie hałasu. Dlatego wprowadzono ekologiczne autobusy oraz zastosowano system sterowania ruchem ulicznym, który zwiększy jego płynność. Rozładowanie lokalnego natężenia ruchu spowoduje zmniejszenie emisji spalin i hałasu. Niewątpliwą korzyścią będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.