W Bydgoszczy powstanie spójny system parkingów typu P+R. Mają one zachęcać do poruszania się po centrum miasta komunikacją publiczną. Jeszcze w tym roku powstanie koncepcja, a następnie zlecone będą prace projektowe i budowlane dostosowujące bydgoski system ITS do uruchomienia wygodnych parkingów przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
W Bydgoszczy w ostatnich latach wybudowanych zostało kilka dużych parkingów m.in. przy stadionie Zawiszy i Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym. Powstają też dokumentacje niezbędne do zlokalizowania parkingów przy pętli na Rycerskiej, stacji Bydgoszcz Wschód i budynkach urzędu miasta na ul. Grudziądzkiej. Planowane są też zupełnie nowe obiekty dedykowane mieszkańcom Metropolii Bydgoszcz m.in. przy pętlach tramwajowych w Fordonie i Lesie Gdańskim.
Mają one pozwalać na wygodne przesiadki i kontynuowanie podróży do centrum komunikacją publiczną. Wszystkie parkingi będą jednolicie oznakowane, wyposażone i tworzyć spójny system „Park&Ride”.
- Liczę, że to rozwiązanie zachęci dużą część mieszkańców Metropolii Bydgoszcz do poruszania się po centrum miasta transportem publicznym – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - Tym bardziej, że wkrótce wiele linii autobusowych dojeżdżających do centrum będzie omijać najbardziej zatłoczone ulice dzięki budowie nowych buspasów. Budujemy też nowe połączenia tramwajowe. Doskonałym środkiem do poruszanie się po mieście stał się też nowy Bydgoski Rower Aglomeracyjny z większą liczbą stacji i nowymi rowerami.
Trwają przetargi na infrastrukturę, która powstanie przy rondzie Kujawskim i pętli tramwajowej Stomil. Dla wielu innych zadań prowadzone są prace projektowe (m.in. parkingi w sąsiedztwie trasy WZ). Jednocześnie powstanie koncepcja wraz z dokumentacją niezbędną do pozyskania funduszy unijnych oraz zlecenia prac projektowo-budowlanych przy systemie ITS. Zależy nam na jego dalszej rozbudowie uwzględniającej funkcjonowanie parkingów typu P+R.
Na budowę całego systemu parkingów typu P+R na najbliższe lata miasto zagwarantowało blisko 35 mln zł. Warto jednak podkreślić, że duża część parkingowej infrastruktury powstaje również ze środków na rozbudowę ulic. Największy wielopoziomowy parking na blisko 560 pojazdów planowany jest przy ul. Grudziądzkiej. Jego ostateczny wygląd (m.in. elewacje) określi dokumentacja projektowa.
Projektowanie i budowa nowych parkingów od podstaw:
1) Węzeł Zachodni (rejon przy kościele i stacji paliw). Integracja środków transportowych: autobusowy, samochodowy, rowerowy. Kierunki obsługi – Sicienko, Nakło nad Notecią, Koronowo, Mrocza. do i z przystanków transportu publicznego.
2) Pętla Tatrzańskie - (tereny przy pętli autobusowej ul. Pelplińska - Wyzwolenia). Integracja środków transportowych: autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz.
3) Pętla Niepodległości - (tereny przy pętli tramwajowej ul. Piłsudskiego – ul. Andersa). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz.
4) Pętla Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz, Fordon cz. północna.
5) Pętla Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Maksymilianowo.
6) Grunwaldzka (rejon skrzyżowania ulic: Grunwaldzka/Przejście) –Integracja środków transportowych: autobusowy, samochodowy, rowerowy. Kierunki obsługi – Sicienko, Nakło nad Notecią, Mrocza.
Adaptacja parkingów typu Park and Ride przygotowywanych wraz z rozbudową ulic lub istniejących już obiektów:
1) Rondo Kujawskie (w pasie dzielącym ul. Kujawskiej – wlot południowy) – realizacja w ramach budowy trasy tramwajowej w ul. Kujawskiej. Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Białe Błota, Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn.
2) Dworzec Wschód (tereny PKP) – realizacja w ramach rozbudowy Trasy Wschód – Zachód. Integracja środków transportowych: kolejowy, tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Dąbrowa Chełmińska, Toruń, Zła Wieś Wielka, Solec Kujawski.
3) Dworzec Główny (tereny przy pętli tramwajowo-autobusowej Rycerska) - realizacja w ramach rozbudowy Trasy Wschód – Zachód. Integracja środków transportowych: kolejowy, tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Sicienko, Osielsko, Dobrcz, Nakło nad Notecią.
4) Stadion Zawisza (parking istniejący na terenie Zawiszy) - Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz, Maksymilianowo.
5) Wilczak/Miedzyń (tereny w sąsiedztwie pętli tramwajowej ) – realizacja w ramach rozbudowy ul. Nakielskiej. Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Nakło nad Notecią, Sicienko, Białe Błota, Łochowo, Łochowice.
6) Pętla Stomil (teren w obszarze skrzyżowania Toruńska – Spadzista) - realizacja w ramach przebudowy torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli Stomil. Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Solec Kujawski.
7) Grudziądzka (parking przy Urzędzie Miasta Bydgoszczy). Integracja środków transportowych: autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Szubin, Nakło nad Notecią. Na zlecenie miasta powstaje projekt koncepcyjny obiektu wielopoziomowego na prawie 560 miejsc.
8) Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze (parking istniejący na terenie BCTW) - Integracja środków transportowych: autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz, Maksymilianowo.
Źródło: UM Bydgoszcz