Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wesprze wdrażanie Globalnego Planu na Dekadę Działań na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011–2020. Poniżej opisano niektóre sposoby, które WHO planuje wykorzystać w nadchodzących latach.

Nadzorowanie starań międzynarodowych
WHO, przy współpracy z komisjami regionalnymi przy ONZ, jest koordynatorem bezpieczeństwa ruchu drogowego we wszystkich krajach członkowskich Narodów Zjednoczonych. W tym względzie WHO jest sekretariatem Współpracy Narodów Zjednoczonych ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (UNRSC), sieci rządów 60 państw, agencji ONZ, organizacji pozarządowych, fundacji oraz spółek prywatnych.

Podczas tej Dekady, UNRSC odegra znaczącą rolę w sterowaniu globalnymi staraniami poprzez kontynuację trwającego od 2004 r. promowania bezpieczeństwa ruchu drogowego na najwyższych szczeblach politycznych, a także w kompilowaniu i rozpowszechnianiu dobrych praktyk prewencyjnych, dzieleniu się z opinią publiczną informacjami dotyczącymi zagrożeń i sposobów na ich złagodzenie oraz w prowadzeniu lobbingu wśród odpowiednich organów podkreślającego potrzebę zwiększenia nakładów finansowych. UNRSC będzie nadzorować i planować przełomowe wydarzenia podczas tej Dekady.


Monitorowanie postępów poprzez raporty o stanie globalnym

Podczas gdy UNRSC będzie kierować oceną ogólnego wpływu Dekady, WHO – dzięki tworzeniu raportów – zapewni jedno z narzędzi niezbędnych do tej oceny. Raport globalny o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego wydany w 2009 roku zapewnił pierwszą ogólną ocenę bezpieczeństwa ruchu drogowego na skalę światową. Raport ten, zawierający dane ze 178 krajów członkowskich, wciąż stanowi źródło odniesienia dla twórców praw, ich wykonawców oraz mediów. Jest także katalizatorem zmian zachodzących w wielu krajach. Raporty te mają zawierać informacje na temat ilości i współczynnika śmiertelnych wypadków, istnienia krajowych strategii i celów, istnienia praw dotyczących najważniejszych zagrożeń i ich egzekwowania oraz obecnego stanu opieki powypadkowej. Najbliższy Globalny raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego, który ma zostać wydany w 2012 roku. Stanowić będzie podstawę monitorowania działań związanych z Dekadą, a kolejne raporty publikowane będą co dwa lata.

Wspieranie krajowych programów bezpieczeństwa ruchu drogowego
W 2010 roku WHO i pięciu innych partnerów konsorcyjnych otrzymało fundusze od Fundacji Bloomberga, aby wesprzeć rozwój bezpieczeństwa ruchu drogowego w dziesięciu krajach. Projekt „Podwojenie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 10 Krajach” (RS10) wspiera rządy Brazylii, Kambodży, Chin, Egiptu, Indii, Kenii, Meksyku, Federacji Rosyjskiej, Turcji i Wietnamu. We wszystkich tych krajach projekt RS10 skupia się na wybranych najważniejszych zagrożeniach wywołujących wypadki drogowe. W Kenii, na przykład, nacisk kładzie się na noszenie kasków oraz przekraczanie prędkości. W Meksyku – na zapinaniu pasów i prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu, a w Rosji na zapinanie pasów bezpieczeństwa i przekraczanie prędkości. Starania skupiają się na umocnieniu obowiązujących praw i ich przestrzeganiu oraz na edukacji społeczeństwa poprzez kampanie marketingu społecznego. WHO wspiera takŜe próby poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w innych krajach, na przykład próba poprawienia bezpieczeństwa w okolicach szkół w Malawi i Mozambiku. Podczas Dekady WHO będzie wspierać zarówno te, jak i inne krajowe inicjatywy mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzące do zrównoważonych programów rządowych.

Pomoc w doskonaleniu usług ratowniczych
Kolejnym istotnym wkładem WHO w ramach projektu RS10 podczas Dekady będzie wsparcie w prowadzeniu projektów mających na celu ulepszenie usług ratowniczych w Indiach i Kenii. Ponadto WHO, wraz z wieloma partnerami, pracuje nad stworzeniem Światowego Sojuszu na Rzecz Opieki nad Rannymi (Global Alliance for the Care of the Injured). Partnerzy zaangażowani w powstającą sieć współpracy odegrali znaczącą rolę podczas tworzenia wielu broszur informacyjnych wydanych w ostatnich latach przez WHO i innych.

Doskonalenie wiedzy, umiejętności i efektywności
Przy pomocy projektu RS10 oraz innych krajowych inicjatyw związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, WHO będzie wspierać doskonalenie wiedzy, umiejętności i efektywności pracy personelu WHO i jej partnerów do projektowania, wdrażania i oceniania programów zapewniających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Częścią szeroko pojętych starań mających na celu budowanie tych zdolności jest szkolenie lekarzy w bardziej precyzyjnym tworzeniu aktów zgonów, szkolenie dziennikarzy w lepszym raportowaniu wypadków drogowych oraz szkolenie pracowników organizacji pozarządowych w celu poprawy ich współpracy z mediami. Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest również istotnym elementem TEACH-VIP i MENTOR-VIP, które są inicjatywami prowadzonymi przez WHO mającymi na celu budowanie tych zdolności.

Wspieranie organizacji pozarządowych
W ostatnich latach WHO w coraz większym stopniu uznaje wagę organizacji pozarządowych, zwłaszcza w obszarze promocji. Grupy te są kluczem do wzrostu woli politycznej i do wzbudzania potrzeby bezpieczniejszych dróg wśród społeczeństwa. Podczas Dekady WHO będzie wspierać strategiczne podejście tych grup do promocji. WHO będzie również popierać tworzenie formalnej światowej sieci organizacji pozarządowych, co wesprze wdrażanie Planu Globalnego.

Źródło: Dokument Światowej Organizacji Zdrowia opublikowany, dzięki wsparciu finansowemu Amerykańskich Centrów ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób oraz Fundacji Bloomberga.

WHO
Dekada Działań BRD

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.