Jak klasyfikujemy drogowe stacje pomiarowe?
W zależności od wyposażenia drogowych stacji pomiarowych można pokusić się o ich klasyfikację. Jest to klasyfikacja umowna, pozwalająca jednak zorientować się w rodzaju rejestrowanych danych.
O przydziale stacji do klasy decyduje jej podstawowa funkcjonalność. Można drogowe stacje pomiarowe podzielić na następujące klasy:
- stacje meteorologiczne
– mierzące parametry atmosfery i geosfery (temperatura, wilgotność, prędkość i kierunek wiatru, opad, widoczność, stan nawierzchni itp.), - stacje pomiarów środowiskowych
– mierzące stężenie gazów cieplarnianych, poziom hałasu itp., - stacje pomiaru ruchu
– mierzące strukturę i parametru ruchu kołowego, - stacje monitoringu wizyjnego
– rejestrujące lub przekazujące obrazy z otoczenia drogi, - rejestratory
– stacje wszystkich klas, nie mające zdalnego połączenia i gromadzące dane w bazach danych w celu okresowego udostępnienia ich przez lokalne interfejsy; stacje te mogą także sterować urządzeniami umieszczonymi w ich pobliżu, - stacje pomiarowe przenośne
– instalowane na określony czas stosowane do sporządzania map termicznych dróg.
Co stacja pomiarowa robi z danymi?
Użyteczność stacji pomiarowych determinuje przyjęty system dystrybucji i zarządzania danymi. Najprostszą metodą wykorzystania danych pomiarowych stacji jest sterowanie przez nią znaków zmiennej treści, tablic informacyjno-ostrzegawczych i innych urządzeń brd, w tym sterowników sygnalizacji ulicznej. Zazwyczaj takie stacje dodatkowo gromadzą zebrane dane i pozwalają je pobrać obsłudze do przenośnych komputerów, kart pamięci itp. Użyteczność takich stacji jest jednak ograniczona do miejsca ich posadowienia, a nadzór nad ich działaniem wymaga częstych, osobistych wizyt obsługi.
Innym sposobem wykorzystania danych stacji jest włączenie jej w system monitoringu i sterowania urządzeniami brd. W takim przypadku nie jest konieczne wyposażanie stacji w dużą ilość pamięci na dane. Wystarczy niewielka pamięć na wypadek przejściowej przerwy w komunikacji.
Co to jest Lokalny System Monitoringu (LSM)?
Lokalny System Monitoringu łączy i integruje wszystkie urządzenia będące na terenie jednego lub więcej zarządców dróg. Takie rozwiązanie pozwala na totalne zarządzanie drogą i urządzeniami brd. Dostarcza niezbędnych narzędzi i informacji wyspecjalizowanym służbom w celu lepszego utrzymania stanu dróg oraz obsługi urządzeń objętych systemem.
Struktura przykładowego LSM
Sercem systemu jest zespół serwerów połączonych z monitorowanymi urządzeniami poprzez różnorodne łącza komunikacyjne. W skład zespołu serwerów wchodzą między innymi: serwer baz danych, serwer aplikacji, serwer komunikacyjny. Fizycznie serwery mogą (w zależności od wielkości systemu) stanowić jeden komputer, na którym działają wszystkie niezbędne aplikacje lub w celu zwiększenia wydajności kilka komputerów realizujących przypisane funkcje. Taką funkcją jest np. analiza napływających ze stacji pomiarowych danych i na ich podstawie sterowanie znakami zmiennej treści oraz tablicami informacyjnymi umieszczonymi nie tylko w pobliżu stacji.
System gromadzi zebrane dane umożliwiając w ten sposób tworzenie statystyk dotyczących np. warunków atmosferycznych i drogowych, ruchu pojazdów na drogach, map termicznych dróg. Spływające do systemu dane są przetwarzane i wykorzystywane do:
- wizualizacji aktualnego stanu dróg,
- generowania alarmów o trudnych warunkach na drodze,
- informowania o zatorach i utrudnieniach w ruchu,
- informowania o konieczności odśnieżania lub zwiększenia stężenia solanki,
- wysyłania informacji do sterowników sygnalizacji ulicznej, które mogą je wykorzystywać np. do zmiany offsetów w celu dostosowania sterowania do zmniejszonej prędkości pojazdów na skutek złych warunków atmosferycznych,
- wysyłania danych do znaków zmiennej treści i drogowych tablic informacyjnych.
Inną, nie mniej ważną funkcją LSM jest nadzór na współpracującymi z nim urządzeniami. Umożliwia on wykrywanie uszkodzonych lub niewłaściwie pracujących urządzeń, zmianę ich parametrów pracy, a nawet przeprogramowanie. Prowadzone przez konserwatorów elektroniczne dzienniki konserwacji i napraw pozwalają zarządcy na bieżącą ocenę stanu podległej mu infrastruktury.
***
W gestii zarządców dróg jest już wiele nowoczesnych urządzeń pracujących samodzielnie lub w niewielkich zespołach. Rozwijająca się z zawrotnym tempie technika informatyczna i coraz tańszy dostęp do łącz komunikacyjnych stwarza dogodne warunki budowy LSM. System nie musi od razu integrować wszystkich urządzeń. Można go wdrażać stopniowo, w miarę posiadanych środków pieniężnych.
Należy zwrócić uwagę, iż Lokalne Systemy Monitoringu, oprócz pomocy w zarządzaniu drogami, mogą stanowić istotne ogniwo w systemach sterowania ruchem na drogach krajowych i samorządowych.
Nie bez znaczenia jest posiadanie w zasobach systemowych wielu cennych danych, które powinny być sprzedawane podmiotom komercyjnym, takim jak stacje radiowe, firmom przemysłu rolnego, a w przypadku spełnienia norm Światowej Organizacji Meteorologicznej (ang. WMO), IMGW oraz instytucjom naukowym. Uzyskane w ten sposób środki mogą być wykorzystanie na dalszy rozwój infrastruktury drogowej.
Waldemar Araminowicz
„Automatyczne drogowe stacje pomiarowe w Inteligentnych Systemach Transportowych” to temat prezentowany podczas seminarium Klubu Inżynierii Ruchu - Kiekrz, 18 czerwca 2009 r.
- «« poprz.
- nast.