Spis treści

W docelowym rozwiązaniu ma funkcjonować 3 tys. samochodów publicznych i 1100 stacji oraz 6600 punktów ładowania pojazdów. System obejmie Paryż oraz 46 podmiejskich ośrodków. Specjalne kioski dystrybucyjne zajmują się obsługą klientów przystępujących do systemu i z niego korzystających. Uruchomiony system przyczyni się do powstania tysiąca nowych miejsc pracy.

Partnerem Paryża w realizacji tego przedsięwzięcia jest firma Bolloré Group. Została ona wybrana w przetargu na operatora systemu, rozstrzygniętym we wrześniu 2010 roku. Umowa została zawarta na 12 lat. Firma ta w prace badawcze nad samochodami elektrycznymi  zainwestowała  1,5 miliarda euro (m.in. na opracowanie technologii baterii L.M.P. i superkondensatorów). Natomiast władze samorządowe Paryża współfinansują stacje wypożyczeń i zapewniają miejsca parkingowe dla pojazdów systemu.

Instalowanie systemu rozpoczęło się latem 2011 roku, a jego pilotaż ruszył z początkiem września (66 pojazdów). Oficjalnie uruchomiony w grudniu system zaoferował 250 pojazdów. W czerwcu tego roku po ulicach Paryża ma już kursować 1740 pojazdów. Założono, że AUTOLIB zacznie przynosić zyski po 6 latach od uruchomienia projektu, przy założeniu, że pozyska 80 tys. użytkowników - posiadaczy abonamentu, korzystających z auta 2 razy w tygodniu przez godzinę.

System oferuje trzy rodzaje abonamentów. Jednodniowy jest skierowany głównie do przyjezdnych, potrzebujących przemieszczać się turystycznie lub służbowo. Dwa pozostałe abonamenty obejmują okres tygodniowy oraz roczny. Cena jednostkowa za godzinę wypożyczenia waha się od 4 do 8 euro. Zmniejsza się w przypadku abonamentu długookresowego. Rezerwacji samochodu oraz miejsca parkingowego można dokonywać przez Internet. Relatywnie nawet przy najwyższej stawce godzinowej wykorzystanie pojazdu publicznego jest tańszym rozwiązaniem niż przejazd taksówką.

Zasięg pojazdu publicznego wynosi 250 km, ale w warunkach miejskich osiąga raczej 150 km. Maksymalna prędkość pojazdu to 130 km/h.

- Niestety, pojazdy systemu nie zostały dopuszczone do ruchu na pasach specjalnych, czyli nie mogą korzystać z pasów autobusowych, a to oznacza, że nie mają one przewagi nad innymi samochodami użytkowanymi indywidualnie. Sam pojazd, choć komfortowy, ze względu na oszczędzanie akumulatora nie jest wyposażony w klimatyzację. Natomiast ze względu na cichą pracę silnika musiał zostać wyposażony w brzęczyk ostrzegających pieszych o nadjeżdżaniu – podsumowuje dr Andrzej Brzeziński.

Andrzej Brzeziński zauważa, że innowacyjne wykorzystywanie samochodów to wciąż zjawisko niszowe. Czy AUTOLIB się sprawdza i jaka jest przyszłość wypożyczalni aut elektrycznych? – o tym Andrzej Brzeziński mówi w załączonym nagraniu.

{mp3}elektromobilnosc-w-nurcie-zrownowazonego-rozwoju{/mp3}

Agnieszka Serbeńska

Artykuł powstał na podstawie prezentacji przedstawionej na VI Konferencji Naukowo-Technicznej „Miasto i transport: Innowacyjność transportu i oszczędzanie energii” – Politechnika Warszawska, 18 kwietnia 2012 r. Podczas konferencji odbyła się ceremonia wręczenia nagród MIASTO I TRANSPORT 2012, której celem jest pokazanie dobrych rozwiązań i uhonorowanie pozytywnej aktywności ludzi i instytucji działających na rzecz rozwoju miejskiego transportu. Nagrody przyznano w pięciu kategoriach. W kategorii „Działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju systemu transportowego” nagrodą uhonorowano Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. za uruchomienie torowiska tramwajowo-autobusowego na Trasie WZ. W kategorii „Zwiększenie przyjazności przestrzeni publicznej” nagrodę przyznano PLK – Polskie Linie Kolejowe S.A. za modernizację przystanku kolejowego Warszawa Stadion. W dziedzinie „Wkładu na rzecz edukacji komunikacyjnej” nagrodą uhonorowano Stowarzyszenia SISKOM za wysoką jakość i użyteczność strony internetowej www.siskom.waw.pl. W kategorii „Innowacyjne rozwiązanie” nagrodę przyznano dla Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy za decyzje o wprowadzaniu w Warszawie rond z turbinowymi schematami ruchu. Natomiast za „Wdrażanie idei oszczędzania energii w transporcie” nagrodę przyznano Miejskim Zakładom Autobusowym Sp. z o.o. za eksploatację pierwszych w Warszawie autobusów o napędzie hybrydowym.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.