Spis treści

Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Białymstoku pełni funkcję zarządcy drogi i jednocześnie zarządza ruchem na terenie miasta. Stosowanie tradycyjnych rozwiązań organizacji ruchu oraz sygnalizacji stałoczasowych nie jest obecnie w stanie sprostać lawinowo rosnącemu ruchowi pojazdów przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa na ulicach. Każdego roku odnotowujemy znaczne zwiększenie ilości pojazdów na drogach powodujące wzrost natężenia ruchu. Ilość zarejestrowanych pojazdów osobowych w 2010 r. zwiększyła się niemal czterokrotnie w odniesieniu do roku 1990. A podwoiła się przez ostatnie 4 lata.

Tabela 1. Ilość oraz trend zarejestrowanych pojazdów osobowych w Białymstoku

Sam fakt zwiększania liczby osób korzystających z dróg powoduje zwiększenie ilości niebezpieczeństw oraz narzuca konieczność stosowania nowego podejścia do zarządzania ruchem, w szczególności do sygnalizacji świetlnych.

Możliwości sygnalizacji stałoczasowych zostały wyczerpane i występuje konieczność implementowania nowoczesnych algorytmów bazujących na odczytach z dziesiątków detektorów pieszych i kołowych dostosowując ruch w taki sposób, aby uzyskać jak największą przepustowość skrzyżowania przy zachowaniu dużego poziomu bezpieczeństwa.

Obecnie na terenie miasta funkcjonują 104 sygnalizacje świetlne. Sygnalizacje świetlne instalowane na skrzyżowaniach mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo oraz poprawić warunki ruchowe na wlotach podporządkowanych. W 2001 roku ze struktury ówczesnego Zarządu Dróg przy Urzędzie Miejskim wydzielono stanowisko mające na celu rozwój sygnalizacji świetlnych na terenie Białegostoku. Osoba w swoim zakresie czynności otrzymała przede wszystkim zadanie wdrażania nowych technologii i inicjowanie działań mających na celu poprawę funkcjonowania istniejących już sygnalizacji świetlnych. W związku z powyższym od 2001 roku budowane sygnalizacje świetlne realizują dużo więcej niż przedstawione powyżej minimum. Nowobudowane sygnalizacje realizują nowoczesne algorytmy akomodacyjne, czyli takie, które automatycznie dostosowują się do aktualnie panujących warunków na skrzyżowaniu, zapewniające większą przepustowość sygnalizacji świetlnych. Od dawna wiadomo, że kierowca może czekać na skrzyżowaniu nawet 60 sek. pod warunkiem, że jest duży ruch i bez przerwy „coś jedzie”. Trudno się pogodzić jednak z sytuacją, że musimy czekać chociaż 20 sek. w przypadku gdy nie ma ruchu.

Dodatkowo instalowane są sygnalizatory typu LED poprawiające czytelność sygnałów, a sterowniki wyposażane w układy do zdalnego monitoringu ich pracy oraz programowania parametrów sterowania, dzięki czemu sygnalizacja natychmiast powiadamia o uszkodzeniu. W każdej chwili możemy obserwować sytuację ruchową na skrzyżowaniu, pobierać pomiary ruchu oraz zmieniać parametry programu. Obecnie w mieście 87 sygnalizacji jest podłączonych do monitoringu. Część sygnalizacji podłączonych jest przez szybkie łącza światłowodowe dzięki czemu możliwa jest obserwacja sytuacji na skrzyżowaniu z wielu kamer jednocześnie dzięki zastosowaniu wideodetekcji. Monitoring wideo jest znakomitym narzędziem do oceny sytuacji ruchowej na skrzyżowaniach i obecnie jest pomocny przy tworzeniu audycji „Ale jazda” w Polskim Radiu Białystok.

Dzięki takiemu podejściu i stałemu rozwojowi obecnie w mieście funkcjonuje tylko 13 sygnalizacji stałoczasowych. Pozostałe to bardziej lub mniej zaawansowane sygnalizacje akomodacyjne bądź acykliczne w mniejszym lub większym stopniu dostosowujące się do ruchu na skrzyżowaniach. Możliwość sterowania w zależności od występującego aktualnie ruchu możliwa jest dzięki czujnikom i detektorom. W przypadku pieszych są to przyciski, w przypadku rowerzystów - przyciski, pętle lub wideo detekcja, natomiast w przypadku pojazdów - pętle lub ostatnio coraz częściej wideodetektory. Obecnie 33 sygnalizacje sterują ruchem w oparciu o dane z kamer wideodetekcji.

Sygnalizacje świetlne

Akomodacja umożliwia nam dowolne sterowanie ruchem na skrzyżowaniu na podstawie informacji odbieranych z zainstalowanych czujników. Zastosowane detektory oraz wysokiej klasy elementy do sterowania ruchem sprawiają, że światło zielone otrzymuje ten kto potrzebuje. Skrzyżowań takich jest obecnie zdecydowana większość, a tych, które realizują programy stało czasowe pozostało jedynie 12. Ilość czasu czekania na światło zielone jest ściśle uzależniona od ruchu na skrzyżowaniu. Dodatkową zaletą montażu czujników jest możliwość wykonywania permanentnych pomiarów ruchu, które mogą być wykorzystywane do analiz i poprawy warunków ruchowych na danym skrzyżowaniu lub sieci skrzyżowań.

Jednymi ze skrzyżowań, które funkcjonują od wielu lat jako akomodacyjne są skrzyżowania przy tunelu im. Gen. Augusta Fieldorfa „NILA”. Skrzyżowania te każdego dnia zapewniają bezpieczny przejazd kilkudziesięciu tysiącom pojazdów.

Tabela 2. Natężenia ruchu w tunelu im. Gen. Augusta Fieldorfa „NILA”.

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.