Na lato zaplanowana jest przebudowa ronda Sybiraków w Łodzi. Na rozległym skrzyżowaniu dwóch dużych dróg – ul. Przybyszewskiego z ul. Puszkina powstanie rondo turbinowe.
Takie rozwiązanie będzie znacznie bezpieczniejsze niż istniejące. Przebudowa obejmie podziemną infrastrukturę, jezdnie, chodniki i zieleńce. Zmieni się układ drogowy, powstaną przejazdy dla rowerzystów. Pasy ruchu będą tak wyprofilowane, by przez rondo mogły przejechać duże pojazdy jak autobusy przegubowe. Zmiana układu drogowego wymusi na kierowcach zmniejszenie prędkości. Dodatkowo pojawią się sygnalizatory świetlne pomagające przez rondo przejechać tramwajom. Sam układ torowy nie będzie przebudowywany.
Ronda turbinowe w Łodzi z powodzeniem funkcjonują na skrzyżowaniu ul. Rojnej z ul. Traktorową oraz ul. Szczecińskiej z ul. Św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Zapewniają duży poziom bezpieczeństwa oraz płynność jazdy.
Źródło: ZDiT w Łodzi
Pozdrawiam Jan Sontowski
Z moich obserwacji ronda turbinowe winny być projektowane o średnicach jak dla rond średnich, gdyż w przypadku rond turbinowych z małą średnicą wyspy środkowej występują problemy z przejezdnością autobusów przegubowych.
Wlot i wylot tej samej ulicy powinien być maksymalnie rozsunięty ( jak na wizualizacji) aby graniczny odstęp czasu TG miał jak najwięcej sekund. Osiąga się to poprzez większą średnicę wyspy wewnętrznej.
Separatory na jezdni? - tylko jak w zimę odświeżyć jezdnię.
Odnośnie próby oceniania projektu na podstawie wizualizacji to dodam że wizualizację są tworzone na bazie pliku dwg i jeżeli niedostępny jest projekt to można podjąć próbę oceny. Gorzej jest gdy projektant ślepo zapatrzony jest w zapisy tzw czerwonej książki i wyłącza swoje myślenie.
Rok temu zgłaszałem ten problem do ustawodawczy i nie tylko.- jak na razie bez odpowiedzi.
Odnośnie uwagi jah-jah na temat średnicy rond i przejazdu autobusów to można zrobić dobrze przejezdne rondo o średnicy zewnętrzne 40m a nawet mniej ale musi to być inny rodzaj geometrii i projektowanie indywidualne . Jan Sontowski