Kompendium wiedzy z ObserwatoriumObserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest ideą stworzoną przez Unię Europejską. Ma na celu zwiększyć skuteczność działań brd poprzez dostarczenie danych i upowszechnienie wiedzy. Pierwowzorem polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest obserwatorium, które powstało w ramach realizowanego w latach 2004-2008 projektu SafetyNET. – Obserwatorium nie jest instytucją; obserwatorium jest bytem wirtualnym – jest to strona internetowa, na której można znaleźć dużo informacji i analiz, wiadomości o projektach i inicjatywach, oraz dyrektywy, zatem wszystko to, co może pomóc pracującym w bezpieczeństwie drogowym – mówi Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego.

Idea obserwatorium brd jest na tyle pożyteczna, że również w Polsce podjęto próbę jego stworzenia. Jego potrzebę dostrzeżono już w chwili redakcji krajowego programu brd GAMBIT, zawierając w jego zapisach odpowiednie wskazanie. W 2010 roku udało się pozyskać europejskie fundusze na budowę polskiego Obserwatorium BRD.

- Polskie Obserwatorium ma być miejscem gromadzącym wszystkie dane potrzebne do prowadzenia badań i analiz oraz do podejmowania decyzji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W bazie jako podstawowe informacje znajdą się dane wypadkowe pochodzące z Policji. Te informacje chcemy dopełnić danymi z innych źródeł. Jest ich w Polsce wiele, ale dotychczas były wykorzystywane w minimalnym stopniu, na przykład szpitalne. W bazie będą też wszystkie te informacje, które opisują środowisko, w jakim do wypadków doszło. Chcemy też w Obserwatorium gromadzić wyniki badań i analiz, by nie powielać wykonanych już prac oraz, by dać dostęp do tych zagadnień, które zostały opracowane  i wdrożone – podkreśla Anna Zielińska.

W ten sposób praktycy brd otrzymają wiedzę na przykład o efektywności pewnych przedsięwzięć czy rozwiązań, które dotychczas były dostępne dla zamkniętych kręgów naukowców czy urzędników instytucjonalnych. Pogłębiona wiedza będzie obejmowała też informacje o efektywności kampanii społecznych dzięki ich stałemu monitoringowi. Również na bazie takich danych można będzie wyciągać wnioski o zachowaniach i zmianach postaw użytkowników dróg. – Uzyskamy w ten sposób szeroką wiedzę. Brd jest bowiem dziedziną interdyscyplinarną, a więc nie można się skupiać wyłącznie na jednym segmencie problemu – zaznacza Anna Zielińska.

Baza polskiego Obserwatorium będzie powszechnie udostępniona poprzez stronę internetową. Dzięki temu można będzie zapoznać się z rocznymi analizami, poznać kierunki działań brd i ocenić wdrożenia brd.

- Nie chcemy, by dane Obserwatorium były bytem samym dla siebie, lecz by jego dane przekładały się wymiernie na to, co dzieje się na drodze służąc poprawie sytuacji – zastrzega Anna Zielińska.

Obecnie traw budowa systemu informatycznego dla polskiego Obserwatorium BRD. Realizowany projekt ma termin zakończenia wyznaczony na koniec 2013 roku.

AS

Informacja na podstawie prezentacji Anny Zielińskiej z Instytutu Transportu Samochodowego, przygotowanej na IX Międzynarodowe Seminarium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2012 pt. „Rola Polski w realizacji programu ONZ Dekada Działań na rzecz brd 2011-2020” – Gdańsk, 26-27 kwietnia 2012 r.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.