Spis treści

Punktualność komunikacji tramwajowej – cz. IPunktualność jest jedną z najważniejszych cech jakości usług transportowych zarówno dla pasażera, jaki i dla przewoźnika oraz organizatora transportu. W artykule przedstawiono ocenę punktualności odjazdów z przystanków i czasów trwania kursów dla wybranych linii tramwajowych w Krakowie, Łodzi i Katowicach.

Postulat punktualności należy do najczęściej wymienianych przez mieszkańców miast postulatów przewozowych [2], [3], [5], [6], [7], [8]. Jest postulatem, który ze względu na prostotę porównywania jest często stosowany. Wyraża on zgodność rzeczywistego czasu odjazdu pojazdu z przystanku z czasem przewidzianym w rozkładzie jazdy.

Z punktu widzenia pasażera ma on znaczenie w chwili podejmowania decyzji o podróży i planowania momentu jej rozpoczęcia na podstawie rozkładu jazdy, ale również w czasie jej trwania, gdyż określa czas dotarcia do miejsca zakończenia przejazdu pojazdem komunikacji zbiorowej. Niepunktualność wyrażająca się wcześniejszym odjazdem pojazdu niż termin odjazdu wynikający z rozkładu jazdy oznacza często dla pasażera utratę zaplanowanego połączenia i konieczność oczekiwania na przyjazd kolejnego pojazdu. Niepunktualność wynikająca z przyjazdu opóźnionego w stosunku do rozkładu jazdy wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu od miejsca początkowego do miejsca końcowego podróży.

Z punktu widzenia przewoźnika punktualność stanowi miarę wypełnienia deklaracji świadczenia usługi przewozowej w określonym czasie i w określonej przestrzeni. Z kolei niepunktualność powoduje trudności organizacyjne związane z zapewnieniem wystarczającej liczby pojazdów, które umożliwiają zrealizować wszystkie kursy zaplanowane w rozkładzie jazdy.

Komunikacja tramwajowa przeżywała w swojej historii lata wzrostu i spadku zainteresowania. Obecnie, do wzrostu jej znaczenia, przyczyniają się z jednej strony duże zdolności przewozowe, możliwość zapewnienia znacznego komfortu jazdy w nowoczesnych pojazdach oraz aspekty ekologiczne wyrażające się w mniejszym zanieczyszczeniu powietrza przez szynowe pojazdy komunikacji zbiorowej w stosunku do pojazdów autobusowych.

Postulaty zrównoważonego rozwoju transportu w miastach zachęcają do optymalizacji wykorzystania różnorodnych środków transportu i tworzenia współmodalności pomiędzy różnymi rodzajami transportu zbiorowego (pociąg, tramwaj, metro, autobus, taksówka) i transportu indywidualnego (samochód, motocykl, rower, chodzenie pieszo). Celem takiego podejścia jest zapewnienie rozwoju gospodarczego i odpowiedniej mobilności mieszkańców, ale również odpowiedniego poziomu życia i ochrony środowiska [4].

W zatłoczonych aglomeracjach miejskich transport zbiorowy coraz częściej korzysta z wydzielonych pasów ruchu, pasów wspólnych dla komunikacji autobusowej i tramwajowej, priorytetów mających ułatwić włączanie się do ruchu i przejeżdżanie przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Zabiegi te mają przyczynić się do zwiększenia niezawodności kursowania pojazdów komunikacji zbiorowej, a przede wszystkim punktualności, regularności i prędkości jazdy.

W artykule przedstawiono porównanie wybranych wskaźników punktualności w uzyskanych dla komunikacji tramwajowej w Krakowie, Łodzi i Katowicach.

Sposób przeprowadzania obserwacji

Pomiary w Krakowie i Katowicach przeprowadzano metodą obserwacji wewnątrz pojazdów. Obserwatorzy notowali czas odjazdu pojazdu z każdego przystanku (z dokładnością do minut) oraz liczbę pasażerów wsiadających i wysiadających na każdym przystanku. W Krakowie pomiary przeprowadzono tylko w dniu roboczym w październiku i listopadzie 2007 r. dla 10 spośród 23 linii tramwajowych obsługiwanych w tym mieście, natomiast w Katowicach w dni robocze, soboty i niedziele w kwietniu i maju 2007 r. dla 14 spośród 32 linii obsługiwanych w aglomeracji katowickiej.

W Łodzi pomiary wykonywano metodą obserwacji zewnętrznych w ciągu całego 2007 r. w pobliżu 65 przystanków tramwajowych rozlokowanych na sieci komunikacji tramwajowej. Na jednym przystanku obserwacje przeprowadzano raz lub wielokrotnie, nawet 12 razy w roku. Czas przeprowadzania obserwacji jednego dnia wynosił od 2 do 3 godzin, kilka razy około 5 godzin, tylko w jednym przypadku 9 kolejnych godzin. Liczba zaobserwowanych pojazdów podczas pojedynczego pomiaru wynosiła od 12 do 75 pociągów tramwajowych.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.