Na podstawie wielu doświadczeń zagranicznych [4, 8, 9, 10, 11, 13–16,18] można stwierdzić, że stworzenie przyjaznych warunków dla podróży rowerami polega przede wszystkim na:
- integracji ruchu rowerowego z ruchem samochodowym przez wprowadzenie ograniczeń dozwolonej prędkości ruchu do poziomu zmniejszającego zagrożenie wypadkowe tych dwóch najsłabszych uczestników ruchu,
- wprowadzeniu w niektórych wypadkach segregacji poziomej w formie wydzielenia tras dla rowerów i pieszych równolegle do jezdni w formie ścieżek lub pasów dla rowerów i chodników,
- wprowadzeniu roweru na chodniki i przekształcenie ich w ciągi pieszo–rowerowe,
- wprowadzaniu informacji kierunkowej dla rowerzystów.
Uspokojenie ruchu w odniesieniu do ruchu rowerowego daje możliwość zastąpienia lub znacznego ograniczenia infrastruktury liniowej dla ruchu rowerowego, tj. ścieżek rowerowych lub wydzielonych pasów ruchu rowerowego, ze względu na wprowadzone ograniczenia prędkości do max. 30 km/h. Zauważyć należy, że samo ograniczenie prędkości do max. 30 km/h oraz ukształtowanie przekrojów ulicznych w sposób wymuszający ograniczenie na kierowcach tej prędkości sprawia, że są to warunki ruchu sprzyjające rowerzystom. Już samo ograniczenie prędkości ruchu do prędkości odpowiadającej charakterystyce funkcjonalnej roweru jako środka lokomocji stwarza naturalną i realną przesłankę do większego niż dotychczas i bezpieczniejszego wykorzystania roweru (rys.).
Wprowadzając uspokojenie ruchu równocześnie poprawiamy warunki bezpieczeństwa ruchu dla innych uczestników ruchu, w tym przede wszystkim dla rowerzystów i oszczędzamy na kosztownej infrastrukturze liniowej dla tej kategorii uczestników ruchu. W związku z powyższym ścieżki rowerowe, wydzielone ścieżki rowerowe oraz pasy dla rowerów w strefach ruchu uspokojonego można pozostawić na kierunkach przemieszczeń, szczególnie na ciągach drogowo–ulicznych o dozwolonej prędkości ruchu do 50 km/h, które stanowią główne kierunki przemieszczeń rowerowych oraz gdy chce się nadać priorytet dla ruchu rowerowego. Wymagania w zakresie prowadzenia ruchu rowerowego w strefach ruchu uspokojonego na podstawie doświadczeń niemieckich zestawiono w tablicy 2.
Tablica 2. Wymagania dla ruchu rowerowego w strefach i na ciągach ruchu uspokojonego [10]
Wymagania dla ruchu rowerowego | Wnioski dla uspokojenia ruchu |
W strefach uspokojonych i strefach ograniczenia prędkości do 30 km/h | |
Bezpieczeństwo w ruchu, brak spychania na pobocze przez pojazdy silnikowe | Szerokość jezdni uniemożliwiająca wyprzedzanie rowerów przy jednoczesnym ruchu z przeciwka Środki budowlane dla bezpieczeństwa Zniesienie obowiązku korzystania, w przypadku równoległych dróg rowerowych na chodniku (ewentualne oznakowanie: "droga dla pieszych – wolna dla rowerów") |
Na drogach z pierwszeństwem | |
Bezpieczeństwo przy manewrach skrętu i na węzłach dróg z pierwszeństwem Bezpieczeństwo w ruchu pobocznym |
Zaznaczony pas rowerowy Zaznaczony skręt w lewo, albo pas skrętu dla rowerów przed linią Stop ruchu zmotoryzowanego Budowlane zabezpieczenie ważnych obszarów skrzyżowań i przejść |
Wszystkie drogi | |
Brak przeszkód w jezdni Atrakcyjne drogi rowerowe (możliwe na poziomie ulicy) |
Eliminacja złego parkowania na drogach Brak nagłych zwężeń lub zmian kierunku jazdy |
Rozbudowana i domknięta sieć dróg rowerowych | Zamknięcie luk w sieci dróg rowerowych ewentualne poprowadzenie ruchu rowerowego drogami wewnątrz stref ruchu uspokojonego |
Oznakowanie, hierarchia dróg | Osobne oznakowanie |
Możliwości parkowania rowerów | Atrakcyjne, bezpieczne i łatwo dostępne stojaki dla rowerów |
Z powyższej tablicy wynika, że w odniesieniu do ruchu rowerowego strefy i ciągi ruchu uspokojonego powinny poprawiać bezpieczeństwo ruchu oraz zapewniać możliwość poruszania się tej kategorii uczestników ruchu na ulicach ruchu uspokojonego, co oznacza minimalizację i eliminowanie w możliwie jak największym stopniu przeszkód w jezdniach.
- poprz.
- nast. »»