Spis treści

Sygnalizacje świetlne a przepisy obowiązujące od 2009 r.Zapisy §2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. zakładały, że wszystkie sygnały drogowe nadawane przez sygnalizatory niespełniające warunków określonych rozporządzeniem umieszczone na drogach przed dniem jego wejścia w życie zostaną zastąpione sygnalizatorami spełniającymi warunki rozporządzenia w terminie do 31 grudnia 2009 r.  Przepisy dotyczące terminów dostosowania organizacji ruchu zostały zmienione rozporządzeniem z 19 grudnia 2008 r. [4], zgodnie z którym dla sygnalizatorów świetlnych umieszczonych na przejazdach kolejowych termin ich dostosowania do warunków rozporządzenia został przesunięty do 31 grudnia 2011 r. Oznacza to, że wszystkie inne sygnalizatory od 1 stycznia 2009 r. powinny działać zgodnie z warunkami zawartymi w załączniku nr 3.

Przepisy dotyczące sygnalizacji a praktyka ich stosowania

Czy zarządy dróg zdążyły z dostosowaniem sygnalizacji do przepisów załącznika nr 3 tego rozporządzenia? Na podstawie obserwacji funkcjonujących skrzyżowań z sygnalizacją świetlną można zauważyć, że na wielu skrzyżowaniach występują rozbieżności pomiędzy stanem prawnym zapisanym w załączniku nr 3 a stanem faktycznym. Powoduje to szereg zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

O ile fakt niedostosowania sygnalizacji do warunków formalnych dotyczących długości sygnałów (sygnał czerwony z żółtym 2 s) nie powinien powodować istotnego zagrożenia dla bezpieczeństwa, to brak ekranów kontrastowych lub zużycie odbłyśnika może mieć wpływ na postrzeganie sygnalizatorów, a tym samym bezpieczeństwo ruchu.

Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną wydaje się być brak sygnałów kierunkowych dla pojazdów skręcających w lewo na wlotach wielopasowych, co stwarza sytuacje niebezpieczne, niejednokrotnie kończące się kolizjami lub wypadkami.

Poniżej kilka przykładów zdarzeń na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w jednym z miast w Polsce (na podstawie Internetu), które mogą świadczyć o zasadności przepisów załącznika nr 3 dotyczących stosowania sygnału kierunkowego oraz wskazujących konieczność pilnych zmian w organizacjach ruchu w tym zakresie.

* 28-06-2009
Dwie osoby zostały ranne w wypadku na skrzyżowaniu. W skręcające w lewo bmw uderzył fiat panda. Wypadek nie spowodował większych utrudnień w ruchu.

* 25-07-2009
Motocykl, jadący prosto na zielonym świetle, uderzył w skręcającego w lewo mercedesa. Ani prowadzący jednoślad, ani jego pasażerka nie mieli żadnych szans i zginęli na miejscu.

* 31-07-2009  
W wypadku zderzyły się dwa samochody, jadący prosto uderzył w skręcające w lewą stronę auto. Siła uderzenia była tak duża, że strażacy musieli wycinać jedną osobę zakleszczoną w bmw. Dwie osoby w poważnym stanie zostały zabrane do szpitala.

* 07-08-2009
Kierowca skody octavii wymusił pierwszeństwo podczas zawracania. Motocyklista z urazem barku trafił do szpitala.

* 12-08-2009
Volkswagen passat uderzył w bok skręcającej w lewo mazdy. Jedna osoba została lekko ranna.

* 18-08-2009
W skręcające w lewo auto uderzył kierowca samochodu jadącego prosto. Nikomu nic się nie stało, kolizja spowodowała niewielkie utrudnienia w ruchu.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.