IMG 7525Od 24 grudnia na placu Hoffmanna w Toruniu otwarto rondo turbinowe. To drugie tego typu rondo na mapie komunikacyjnej miasta. Drogowcy zachęcają do zapoznania się z kilkoma szczegółami nowej organizacji ruchu.

 

Jest to rodzaj ronda zaprojektowany w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego na rondzie nie przecinają się. Organizacja ruchu na takim skrzyżowaniu wymaga od kierującego przed wjazdem na rondo wyboru odpowiedniego pasa ruchu. Jest to szczególnie ważne, ponieważ podczas jazdy na samym rondzie nie ma możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny i odwrotnie. Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są bezkolizyjnie kierowane do odpowiedniego wylotu. Zgodnie z zasadami ruchu drogowego na tego typu skrzyżowaniach tramwaj znajdujący się na rondzie, który z niego zjeżdża ma bezwzględnie pierwszeństwo przed pojazdami. Jeżeli tramwaj włącza się do ruchu na rondo, a pojazd znajduje się już na skrzyżowaniu ustąpić pierwszeństwa musi tramwaj.

- Na placu Hoffmanna dochodziło często do kolizji i stłuczek. W celu ograniczenia liczby zdarzeń, zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na tym rondzie, na wzór ronda na placu biskupa Jana Chrapka. W naszej ocenie wprowadzone rozwiązania będą bardziej czytelne dla kierowców, a brak możliwości zmiany pasa na rondzie zlikwiduje potencjalne miejsca kolizji. Należy jednak pamiętać, że kierowcy znajdujący się na rondzie muszą zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe. Zmiana organizacji ruchu ma za zadanie także zwiększenie bezpieczeństwa dla niechronionych uczestników ruchu - wyjaśnia Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD. Warto dodać, że w ubiegłym roku przejścia dla pieszych znajdujące się w rejonie placu Hoffmanna zostały doświetlone.

Poniżej kilka wskazówek dla kierowców

1. Wlot od ul. Bema (od strony Bydgoszczy):
Aby jechać w kierunku ulicy Kraszewskiego, najlepiej skorzystać z bypassa, przed skrzyżowaniem zajmując prawy pas jezdni. Ponadto jest możliwy przejazd przez jezdnię ronda (zajmując przed skrzyżowaniem pas lewy). Lewy pas jezdni na wlocie obsługuje pozostałe relacje: wyjazd w kierunku ul. Bema, ul. Fałata oraz zawracanie (objeżdżając rondo zewnętrznym pasem).

2. Wlot od ul. Fałata:
Wjazd na Plac Hoffmanna z ul. Fałata odbywać się będzie jednym pasem. Aby skręcić w ul. Bema w prawo (w stronę Bydgoszczy) na rondzie można zając pas zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny. Żeby wyjechać w kierunku pozostałych ulic (ul. Kraszewskiego, ul. Bema w kierunku Areny Toruń i zawracanie w Fałata) wjeżdżając na rondo należy zająć pas wewnętrzny. W celu poprawy bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerzystów znajdujących się na wylocie w ul. Bema w kierunku Bydgoszczy zamknięty zostanie bypass z ul. Fałata.

3. Wlot od ul. Bema (od strony Areny Toruń):
Aby jechać w kierunku ul. Fałata przed wjazdem na Plac Hoffmanna należy zająć pas prawy. Aby wyjechać w kierunku Bydgoszczy w ul. Bema można skorzystać z pasa prawego oraz pasa lewego (następnie z obu pasów na rondzie). W celu jazdy w kierunku ul. Kraszewskiego przed wjazdem na rondo należy zająć pas lewy i po rondzie poruszać się pasem wewnętrznym (nie ma możliwości kontynuowania jazdy po rondzie pasem zewnętrznym). To samo dotyczy zawracania.

4. Wlot od ul. Kraszewskiego:
Aby skręcić w ul. Bema w kierunku Areny Toruń najlepiej skorzystać z prawoskrętu prowadzącego w bypass omijający ruch okrężny. Aby jechać w kierunku ul. Fałata przed wjazdem na Plac Hoffmanna należy zająć pas prawy. Aby wyjechać w kierunku Bydgoszczy w ul. Bema można skorzystać z pasa prawego oraz pasa lewego (następnie z obu pasów na rondzie). W celu zawrócenia w kierunku ul. Kraszewskiego przed wjazdem na rondo należy zająć pas lewy i po rondzie poruszać się pasem wewnętrznym (nie ma możliwości kontynuowania jazdy po rondzie pasem zewnętrznym).

Źródło: MZD w Toruniu

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.