Społeczny odbiór efektów wdrożenia TTA badano ankietując 1 200 osób. Z grupy respondentów aż 88% odpowiedziało, że codziennie korzysta z komunikacji zbiorowej. To potwierdziło, że ankietowani znają system transportu publicznego, a zatem odpowiedzą również na pytania szczegółowe, odnoszące się do TTA. Pierwsze dotyczyło rodzaju wykorzystywanego na TTA środka transportu. Pasażerowie głównie korzystają z tramwaju (501 osób spośród ankietowanych), natomiast aż 438 osób odpowiadających stwierdziło, że korzysta z tramwaju lub autobusu w zależności od tego, który szybciej podjedzie. Kolejne pytanie ankietowe dotyczyło określenia czy korzystanie ze wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego jest wygodne. Pozytywnie odpowiedziały 1 004 osoby. „Niewygodnie” – odpowiedziało 65 osób. Pozostali ankietowani nie mieli sprecyzowanego zdania. W ankiecie zapytano również o dojście do przystanku na TTA. Aż 1 017 osób uznało, że jest wygodne, 105 osób stwierdziło, że nie, a pozostali nie mieli żadnego zdania. Czy warto wprowadzać w Warszawie autobusy na torowiska tramwajowe? Tak – odpowiedziało 1 007 osób, a przeciwnych temu rozwiązaniu było 81.
Badania ankietowe pasażerów potwierdziły, że stopień niezawodności komunikacji publicznej obsługującej trasę WZ zdecydowanie się podniósł. Pasażerowie w zakładanym przez siebie czasie zyskali pewność dotarcia w szczytach porannych do celów podróży położonych w Śródmieściu. Podobną pewność zyskali w podróżach powrotnych, w popołudniowych szczytach komunikacyjnych. Tę gwarancję dało przede wszystkim ustabilizowania prędkości poruszania się tramwajów i autobusów.
Badaniu ankietowemu sprawdzającemu korzyści TTA poddano również 157 kierowców autobusów i 538 motorniczych tramwajów, którzy obsługują linie na trasie WZ. Przede wszystkim zapytano ich o to, czy po wprowadzeniu wspólnego torowiska i wspólnych przystanków przejazd na trasie jest łatwiejszy? Zdecydowana większość respondentów odpowiedziała zgodnie, że przejazd jest wygodny i bezpieczniejszy. W ankiecie postawiono też pytanie o to, czy ruch samochodów osobowych i pojazdów przewoźników prywatnych zakłócają przejazdy komunikacji publicznej? Motorniczowie w mniejszym stopniu dostrzegali w tym problem, natomiast stanowi to jednak przeszkodę dla kierowców autobusów. Ostatnie pytanie skierowane do prowadzących pojazdy transportu publicznego dotyczyło tego, czy w Warszawie warto wprowadzać pasy tramwajowo-autobusowe? W tym przypadku również większość respondentów opowiedziała się za ich potrzebą.
Wyniki badań stanowią realny argument za wprowadzaniem takiego rozwiązania, a władzom stolicy dało podstawy do planowania kolejnych podobnych przebudów na newralgicznych ciągach komunikacyjnych.
AS
Wdrożenie torowiska tramwajowo-autobusowego (TTA) na trasie WZ było prezentowane na IV Konferencji Naukowo-Technicznej „Miasto i Transport 2010. Obsługa komunikacyjna centrum miasta” – Politechnika Warszawska, 24 lutego 2010 r.
- «« poprz.
- nast.