Spis treści

Społeczny odbiór efektów wdrożenia TTA badano ankietując 1 200 osób. Z grupy respondentów aż 88% odpowiedziało, że codziennie korzysta z komunikacji zbiorowej. To potwierdziło, że ankietowani znają system transportu publicznego, a zatem odpowiedzą również na pytania szczegółowe, odnoszące się do TTA. Pierwsze dotyczyło rodzaju wykorzystywanego na TTA środka transportu. Pasażerowie głównie korzystają z tramwaju (501 osób spośród ankietowanych), natomiast aż 438 osób odpowiadających stwierdziło, że korzysta z tramwaju lub autobusu w zależności od tego, który szybciej podjedzie. Kolejne pytanie ankietowe dotyczyło określenia czy korzystanie ze wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego jest wygodne. Pozytywnie odpowiedziały 1 004 osoby. „Niewygodnie” – odpowiedziało 65 osób. Pozostali ankietowani nie mieli sprecyzowanego zdania. W ankiecie zapytano również o dojście do przystanku na TTA. Aż 1 017 osób uznało, że jest wygodne, 105 osób stwierdziło, że nie, a pozostali nie mieli żadnego zdania. Czy warto wprowadzać w Warszawie autobusy na torowiska tramwajowe? Tak – odpowiedziało 1 007 osób, a przeciwnych temu rozwiązaniu było 81.

Badania ankietowe pasażerów potwierdziły, że stopień niezawodności komunikacji publicznej obsługującej trasę WZ zdecydowanie się podniósł. Pasażerowie w zakładanym przez siebie czasie zyskali pewność dotarcia w szczytach porannych do celów podróży położonych w Śródmieściu. Podobną pewność zyskali w podróżach powrotnych, w popołudniowych szczytach komunikacyjnych. Tę gwarancję dało przede wszystkim ustabilizowania prędkości poruszania się tramwajów i autobusów.

Badaniu ankietowemu sprawdzającemu korzyści TTA poddano również 157 kierowców autobusów i 538 motorniczych tramwajów, którzy obsługują linie na trasie WZ. Przede wszystkim zapytano ich o to, czy po wprowadzeniu wspólnego torowiska i wspólnych przystanków przejazd na trasie jest łatwiejszy? Zdecydowana większość respondentów odpowiedziała zgodnie, że przejazd jest wygodny i bezpieczniejszy. W ankiecie postawiono też pytanie o to, czy ruch samochodów osobowych i pojazdów przewoźników prywatnych zakłócają przejazdy komunikacji publicznej? Motorniczowie w mniejszym stopniu dostrzegali w tym problem, natomiast stanowi to jednak przeszkodę dla kierowców autobusów. Ostatnie pytanie skierowane do prowadzących pojazdy transportu publicznego dotyczyło tego, czy w Warszawie warto wprowadzać pasy tramwajowo-autobusowe? W tym przypadku również większość respondentów opowiedziała się za ich potrzebą.

Wyniki badań stanowią realny argument za wprowadzaniem takiego rozwiązania, a władzom stolicy dało podstawy do planowania kolejnych podobnych przebudów na newralgicznych ciągach komunikacyjnych.

AS

Wdrożenie torowiska tramwajowo-autobusowego (TTA) na trasie WZ było prezentowane na IV Konferencji Naukowo-Technicznej „Miasto i Transport 2010. Obsługa komunikacyjna centrum miasta” – Politechnika Warszawska, 24 lutego 2010 r.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.