Spis treści

Jakie są rezultaty wdrożenia?

Na wprowadzeniu wspólnego biletu najbardziej skorzystała lokalna społeczność gminy Lesznowola: mieszkańcy, którzy poruszają się komunikacją publiczną w celu dojazdu do pracy lub do szkoły, a także do miejscowości sąsiednich: Piaseczna, Raszyna, Janek i Warszawy. Posiadacze Warszawskiej Karty Miejskiej (wspólny bilet) z odpowiednim biletem mogą swobodnie poruszać się liniami uzupełniającymi „L”, a następnie przesiąść się do linii ZTM i Kolei Mazowieckich lub warszawskiego metra, nie ponosząc dodatkowych opłat związanych z każdorazowym zakupem biletu. Są to w skali miesiąca bardzo duże oszczędności dla wielu lesznowolskich rodzin. Szacunkowa liczba osób korzystających z lokalnej komunikacji uzupełniającej „L” w ciągu jednego dnia powszedniego to ok. 480 osób; w sobotę, niedziele lub święto ok. 120 osób, natomiast z linii ZTM i Kolei Mazowieckich – kilkakrotnie więcej. Środki budżetowe zaoszczędziła także gmina. W wyniku dużego zainteresowania zorganizowanego przez miasto stołeczne Warszawę przetargiem firmy biorące w nim udział zaproponowały bardzo korzystne stawki.

Jak kształtują się nakłady gminy?

Dokumentacja została opracowana wyłącznie przez pracowników Urzędu Gminy Lesznowola i Zarządu Transportu Miejskiego. Przygotowanie całości przedsięwzięcia zajęło ok. 1,5 miesiąca. Ze strony Urzędu Gminy zaangażowane były 4 osoby.

Gmina uczestniczy w finansowaniu usług gminnego transportu zbiorowego zaspokajającego potrzeby mieszkańców, procentowy udział w kosztach realizacji wynosi 80%. Miesięczny koszt w okresie od lutego do grudnia 2010 r. wyniósł ok. 50 776 zł netto, przy stawce za wozokilometr 2,27 zł netto. Wysokość kosztów uzależniona jest od stawki za 1 wozokilometr.

Korzyści z wprowadzonego przedsięwzięcia:

- dojazd do najbardziej oddalonych miejscowości znajdujących się na terenie gminy Lesznowola,
- możliwość dojazdu do Warszawy, Piaseczna, Janek i Raszyna wygodnymi busami,
- przesiadki do innych środków transportu publicznego (skoordynowano rozkłady jazdy),
- poruszanie się na podstawie jednego wspólnego biletu,
- spopularyzowanie korzystania z komunikacji publicznej,
- zmniejszenie kosztów ponoszonych przez mieszkańców korzystających z publicznego transportu zbiorowego,
- zmniejszenie kosztów ponoszonych przez gminę.

***

Popularność rozwiązania jakie wprowadziła gmina Lesznowola miała wpływ na kwestie finansowe. Udział wielu zainteresowanych firm w procedurze przetargowej wymógł konkurencyjne ceny. W perspektywie czasu stawka netto za jeden wozokilometr wyglądała następująco: październik 2007 r. – marzec 2009 r. – 2,09 zł; kwiecień 2009 r. – sierpień 2009 r. – 2,31 zł; wrzesień 2009 r. – styczeń 2010 r. – 2,93 zł; luty 2010 r. – grudzień 2010 r. – 2,27 zł. Wyraźnie widać, że aktualna stawka za wozokilometr znacznie obniża miesięczne koszty udziału w eksploatacji linii. Dla przykładu miesięczny udział Gminy Lesznowola w kosztach linii L1, L3 i L4 w   październiku 2009 r. wynosił ok. 73 637 zł, w   marcu 2010 r. ok. 50 776 zł. Różnica wynosi ok. 22 861 zł miesięcznie. Jest to zdecydowanie duża korzyść finansowa. Aby utrzymać korzystny stan prowadzonego przedsięwzięcia gmina planuje zwiększyć umowny okres świadczenia wykonywania usługi, a także zmodyfikować jedną linię. Na każdym z busów linii „L” widnieje herb Gminy Lesznowola, spełniając także dodatkowo funkcję promocyjną i integrującą mieszkańców. Większość z osób korzystających mów mówi: „jeżdżę naszym busem”.

Źródło: Dziennika ZPP Warto Wiedzieć

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.