Düsseldorf to stolica kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia. Jest jednym z większych miast zachodnich Niemiec, o dużym znaczeniu administracyjnym i gospodarczym. Tu znajdują się siedziby wielu niemieckich koncernów przemysłowych. Miasto jest też istotnym ośrodkiem handlu, usług, a także centrum kultury. Skala miasta i jego znaczenie determinują ruch i obciążenie ruchem układu drogowego tej niemieckiej konurbacji.

Düsseldorf położony jest w kwadracie wyznaczonym otaczającymi go autostradami, które generują ruch dojazdowy. Szacuje się, że w samym mieście liczba tras przejazdu w dni robocze sięga 2,5-2,8 mln. Codziennie do Düsseldorfu dojeżdża ok. 400 tys. osób, w tym ok. 75% korzysta z samochodów osobowych. W samym mieście ok. 43% podróży odbywa się samochodami osobowymi. Nasycenie ruchem dojazdowym i wyjazdowym, zwłaszcza w godzinach szczytów komunikacyjnych, jest zatem ogromne i stwarza szereg problemów w przemieszczaniu się.

Poprawie sytuacji służy projekt, którego celem było stworzenie skutecznego i elastycznego systemu zarządzania ruchem dla konurbacji Düsseldorfu. Poprzez ustanowienie współpracy pomiędzy miejskim a autostradowym centrum zarządzania ruchem (CZR) stworzono system zarządzania ruchem spełniający ten postawiony cel.

System, zgodnie z przyjętymi założeniami, zapewnia kompleksową informację o warunkach ruchu. W jego ramach wypracowano skoordynowane strategie tras alternatywnych i prowadzenia ruchu, co umożliwia optymalne wykorzystanie sieci dróg w mieście i na dojazdach do miasta. Służy to zmniejszeniu zatłoczenia, zrównoważeniu obciążenia ruchem na ciągach komunikacyjnych oraz zredukowaniu uciążliwości związanych z incydentami i wypadkami drogowymi. Wypracowany mechanizm wymiany informacji pomiędzy miejskim centrum zarządzanie ruchem a autostradowym centrum zarządzania ruchem w efekcie zintegrował i skoordynował strategie ruchowe oraz zarządzanie informacjami.

Główne elementy systemu obejmują zarządzanie trasami alternatywnymi, polegające na kierowaniu potoków ruchu na mniej obciążone i lepiej przejezdne odcinki, oraz prowadzenie ruchu - zarówno z autostrad, jak też w ich kierunku - poprzez wskazanie w mieście najlepszych tras, kierując na nie w sposób czytelny, eliminujący ryzyko błądzenia. Te zadania realizowane są za pomocą strategii sterowania ruchem, które odpowiednio uruchamiają programy ruchowe i reagują na zmiany sytuacji. Uruchamianie strategii, opracowanych dla wielu różnorodnych wariantów sytuacji, następuje w porozumieniu pomiędzy miejskim a autostradowym CZR. System funkcjonuje w oparciu o zestaw procedur, za pomocą których centra wymieniają informacje i uruchamiają uprzednio uzgodnione strategie ruchowe. Oba CZR działają autonomicznie i nie istnieje pomiędzy nimi relacja podległości; strategia zostaje uruchomiona jeżeli będzie autoryzowana przez obydwie jednostki. O decyzję uruchomienia strategii zwraca się to centrum, na którego drogach zaistniała sytuacja wymagająca uruchomienia tras alternatywnych.

Przykład: na moście w mieście zdarzył się wypadek. Detektory wykrywają zakłócenie w ruchu, komunikat o tym jest przekazywany z miejskiego CZR do autostradowego CZR. Komunikat poprzedza analiza danych z detektora, która weryfikuje i potwierdza stan rzeczywisty sytuacji ruchowej. Na tej podstawie wybierana jest dla tej sytuacji optymalna strategia z punktu widzenia rozwiązania problemu w układzie miejskim. Stroną wnioskującą o uruchomienie strategii jest miejskie CZR, a autostradowe jest jednostką wyrażającą zgodę na uruchomienie danej strategii. Autostradowe CZR autoryzuje wybór strategii i ją uruchamia w pierwszej kolejności. Miasto uruchamia ją po uzyskaniu potwierdzenia.


CZR współpracują w trybie kooperacyjnym, który  obowiązuje nie tylko w trakcie uruchamiania, ale też w całym okresie realizacji strategii, kiedy obie strony monitorują sytuację, reagując na zachodzące w niej zmiany, aż do chwili podjęcia decyzji o wyłączeniu strategii trasy alternatywnej. Raz na kwartał przedstawiciele obydwu CZR spotykają się celem weryfikacji będących w użyciu strategii.

Zaletą systemu jest usprawnienie przejazdu w układzie drogowym miasta, czego przejawem jest istotna redukcja czasu podróży pojazdów poruszających się po trasie alternatywnej, nawet w przypadku, gdy trasa alternatywna  ma większą długość niż ulice, na których zaistniały uciążliwości. Ponadto koncepcja systemu, dzięki zastosowaniu otwartych protokołów i standardów, może być wdrażana w innych ośrodkach miejskich.

AS

Materiał na podstawie wystąpienia Krzysztofa Jamrozika z EKKOM Sp. z o.o. podczas konferencji „Informatyka w zarządzaniu drogami”, która odbyła się 14 kwietnia br. w Warszawie. Informacje o rozwiązaniu wdrożonym w Düsseldorfie udostępnił Gevas Software.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.