Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR umożliwi sprawną i efektywną realizację zadań aglomeracyjnych, miejskich, obszarowych i lokalnych, stawianych zarządom dróg i zarządom transportu na obszarze Trójmiasta.
Celem zarządzania ruchem drogowym i transportem drogowym na obszarze Trójmiasta jest:
- umożliwienie zaspokojenia części popytu na podróże, która wynika z aktualnej podaży systemu transportu, przy eliminacji lub minimalizowaniu zjawisk niekorzystnych (zatłoczenia, korki, obniżenie sprawności systemu),
- maksymalne wykorzystanie rezerw tkwiących w istniejącym układzie ulicznym poprzez maksymalizację wykorzystania przepustowości skrzyżowań i odcinków ulic,
- zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, płynności i ekonomiki ruchu, przy minimalnym wpływie na środowisko naturalne.
System jest realizowany na podstawie opracowania pt. „Koncepcja Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem na obszarze Gdańska, Gdyni i Sopotu – TRISTAR”, przygotowanego pod kierownictwem dr. inż. Kazimierza Jamroza przez konsorcjum w skład którego wchodziły Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej i Politechnika Gdańska.
System ZSZR TRISTAR będzie umożliwiać realizowanie funkcji zarządzania ruchem drogowym i transportem osób i towarów na obszarach miast Gdańsk, Sopot i Gdynia poprzez realizację następujących funkcji:
- zbieranie, przetwarzanie i przechowywanie danych o ruchu zebranych na sieci ulic i sieci transportu zbiorowego w mieście,
- monitorowanie ruchu, diagnozowanie warunków ruchu i identyfikacja miejsc zagrożonych (zatłoczenia, warunki ruchu, warunki pogodowe) na sieci ulic,
- sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej (optymalizacja parametrów sterowania dla obszarów, ustalanie i przydzielanie priorytetów obszarowych),
- monitorowanie i kontrola funkcjonowania urządzeń sterowania ruchem,
- wykrywanie zdarzeń drogowych (automatyczne, zgłoszenia),
- zarządzanie zdarzeniami drogowymi (stworzenie możliwości do wprowadzenia rozwiązań wspomagania służb ratownictwa na drogach),
- planowanie ruchu (modelowanie i prognozowanie ruchu, tworzenie dynamicznych map ruchu, tworzenie optymalnych tras przejazdu),
- zarządzanie strategiczne ruchem (kierowanie na trasy alternatywne, zarządzanie prędkością),
- zarządzanie parkowaniem,
- informowanie uczestników ruchu o warunkach ruchu i zaleceniach,
- przekazywanie, rozsyłanie i udostępnianie informacji o ruchu i funkcjonowaniu sieci ulic i sieci transportu zbiorowego.
Budowa systemu TRISTAR jest realizowana wspólnie przez trzy miasta – Gdynię, Sopot i Gdańsk i obejmuje swoim zasięgiem podstawowe ciągi komunikacyjne Trójmiasta.
System będzie obsługiwany przez dwa obszarowe centra zarządzania:
- centrum w Gdyni zlokalizowane przy ul. 10 Lutego 24 obejmujące swoim zasięgiem Gdynię,
- centrum w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego 9A obejmujące swoim zasięgiem Sopot i Gdańsk.
W każdym centrum instaluje się identyczny system informatyczny przeznaczony do sterowania podsystemami i urządzeniami danego obszaru oraz stanowiska operatorskie. Każde z centrów jest przeznaczone do obsługi własnego obszaru jednocześnie stanowiąc rezerwę na wypadek awarii dla centrum drugiego.
Oba centra oraz wszystkie sygnalizacje świetlne i pozostałe urządzenia zainstalowane wzdłuż dróg objętych systemem będą połączone siecią światłowodową.
Ulice objęte systemem TRISTAR |
Krzysztof Łutowicz
Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.,
dyrektor Biura Realizacji Projektu „Zintegrowany System Zarządzania Ruchem – TRISTAR”