Spis treści

ZSZRD w Kaliszu – monitoring ruchu i ściganie wykroczeńZintegrowany System Zarządzania Ruchem Drogowym w Kaliszu będzie nowoczesnym, wielofunkcyjnym systemem, który nie tylko będzie zarządzał ruchem, ale też informował kierowców przez Internet o sytuacji na ulicach. Będzie też wykrywał pojazdy przeciążone i łamiące przepisy. O systemie mówi Janusz Pęcherz, prezydent Kalisza.

- Projekty ITS dofinansowywane w ramach działania 8.3 PO IiŚ powstawały zwykle na potrzeby konkursu albo dla potrzeb konkursu aktualizowano dokumentację, która powstała wcześniej, bez możliwości realizacji. Kaliski system powstaje dość nietypowo, bo etapami, niezależnie od wspomnianego konkursu.

- Pierwsze prace studialne rozpoczęły się jesienią 2008 roku od opracowania wstępnej analizy obejmującej możliwość wprowadzenia systemu zarządzania ruchem drogowym w Kaliszu wraz z określeniem szacunkowych kosztów budowy takiego systemu. Później, w związku z oddaniem do użytkowania obwodnicy Nowych Skalmierzyc znajdującej się w ciągu drogi krajowej nr 25, opracowano projekt, a następnie wybudowano nową sygnalizację świetlną na powstałym połączeniu obwodnicy z istniejącym układem drogowym. Jej pracę skoordynowano z innymi funkcjonującymi już w tym rejonie sygnalizacjami świetlnymi. Przyjęte rozwiązania umożliwiają objęcie wspomnianych urządzeń zintegrowanym systemem zarządzania ruchem. Ostatnim etapem projektowym przed aplikowaniem i uzyskaniem dofinansowania było opracowanie koncepcji budowy zintegrowanego systemu zarządzania ruchem drogowym w Kaliszu wraz z opracowaniem Programu Funkcjonalno-Użytkowego jako podstawy dla ogłoszonego już przetargu na wykonanie pierwszego etapu systemu zarządzania ruchem obejmującego 23 skrzyżowania, realizowanego w formule zaprojektuj i wybuduj. Prace projektowe prowadzone pod merytorycznym nadzorem Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu realizowane były przez firmy SETUP, Tadeusz Nawalaniec Consulting.

Pierwsze prace studialne rozpoczęły się jesienią 2008 roku od opracowania wstępnej analizy obejmującej możliwość wprowadzenia systemu zarządzania ruchem drogowym w Kaliszu.

- Będzie to nowoczesny system, którego funkcjonalność związana jest przede wszystkim z monitorowaniem ruchu i rejestrowania wykroczeń?

- Rzeczywiście, nasz Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Drogowym będzie zawierał elementy: wykrywania i rejestracji pojazdów przekraczających dopuszczalny nacisk osi, rejestracji pojazdów przekraczających dozwoloną średnią prędkość przejazdu na odcinku drogi, podsystem rejestracji pojazdów przejeżdżających na czerwonym sygnale przez sygnalizację świetlną, podsystem wykrywania pojazdów poszukiwanych. Ponadto będzie też zainstalowany podsystem automatycznego zliczania pojazdów z podziałem na kategorie.

- W jaki sposób te funkcje będą realizowane?

- W ramach pierwszego etapu wdrażania ZSZRD przewiduje się zaprojektowanie i wybudowanie dwóch wag wstępnego ważenia. Będą one zainstalowane na wlocie ulicy Wrocławskiej od strony Nowych Skalmierzyc oraz wagi na wlocie od obwodnicy Nowych Skalmierzyc. Planujemy też kupno wagi przenośnej niewymagającej budowy wyspecjalizowanej infrastruktury parkingowej oraz budowę parkingu umożliwiającego przeprowadzenie badań ciężaru (nacisku na poszczególne osie) dla 4 pojazdów ciężarowych.

W ramach podsystemu rejestracji pojazdów przekraczających dozwoloną średnią prędkość przejazdu na odcinku drogi, przewiduje się montaż 8 odcinkowych elementów rejestracji pojazdów przekraczających średnią prędkość.

Pojazdy wjeżdżające w nadzorowaną strefę będą rejestrowane przez system, a następnie rejestrowane po raz kolejny przy jej opuszczaniu. Na podstawie długości strefy i czasu przejazdu będzie wyliczana średnia prędkość przejazdu, a kierowcy pojazdów, które przekroczą ustaloną prędkość ustalani i karani mandatami karnymi.

W przypadku kolejnego podsystemu, rejestracji pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle, analiza przejazdu na czerwonym świetlne odbywała się będzie lokalnie – w sterowniku sygnalizacji świetlnej, a wyniki przesyłane za pośrednictwem sieci telematycznej ZSZRD do CSR. Kierowcy dokonujący wykroczenia będą ustalani i karani mandatami karnymi. Moment dokonania wykroczenia rejestrowany będzie przy pomocy zdjęć i filmu rejestrującego naruszenie przepisów prawa o ruchu drogowym.

W ramach ZSZRD będziemy też dysponować narzędziami do wykrywania pojazdów poszukiwanych. Brzegowe punkty miasta zostaną wyposażone w kamery obsługujące wszystkie pasy ruchu, w tym zarówno wlotowe, jak i wylotowe z miasta.

Aplikacja, w którą zostanie wyposażony operator systemu ma umożliwiać wyszukiwanie pojazdu w bazie danych, zawierającej informacje o wszystkich pojazdach zarejestrowanych przez system, wyznaczyć trajektorię jego jazdy oraz informować operatora systemu lub inne służby, w przypadku wykrycia pojazdu poszukiwanego.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.