IMG 0360Prawie 33 tys. wypadków, niespełna 3 tys. zabitych i 40 tys. rannych - tak wyglądają statystyki ruchu drogowego z 2015 roku. Choć tragiczne, to i tak lepsze niż rok wcześniej: odnotowano bowiem 5,7 proc. mniej zdarzeń, 8,2 proc. mniej ofiar śmiertelnych i 6,5 proc. mniej rannych. Wzrosła jedynie liczba kolizji (o ok. 4 proc.).

9 czerwca odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury, w trakcie którego rozpatrzono rządowy dokument „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2015 r.”

- Przygotowane coroczne sprawozdanie ma wskazać problemy, jakie występują na polskich drogach, na niwelowanie których należy zwrócić szczególną uwagę. Naszym wspólnym celem jest zero ofiar śmiertelnych na polskich drogach – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Minister Andrzej Adamczyk stwierdził, że osiągnięcie przez Polskę zakładanych celów, czyli redukcji do roku 2020 liczby zabitych o co najmniej 50% i liczby ciężko rannych o co najmniej 40% w stosunku do roku 2010, wymaga zdynamizowania działań w poszczególnych obszarach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego też w prezentowanym sprawozdaniu po raz pierwszy zawarto rekomendacje na przyszłość. Wynikają one m.in. z dotychczasowych doświadczeń Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz wniosków z raportów instytucji opisujących stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w ostatnich latach.

- Naszym celem jest z jednej strony pokazanie aktualnego stanu bezpieczeństwa na polskich drogach, z drugiej zaś zwrócenie uwagi na ogrom pracy, jaki stoi przed nami wszystkimi. Nie tylko Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, ale także my wszyscy - posłowie, urzędnicy, członkowie organizacji pozarządowych, musimy dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić obywatelom możliwie wysoki poziom bezpieczeństwa na polskich drogach - podkreślił minister Adamczyk.

Jeśli chodzi o realizację celów Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, jesteśmy zarazem blisko i daleko ich osiągnięcia. Blisko, bo liczba zabitych zbliżyła się do założonego w NP BRD celu (rzeczywista: 2938, założona: 2794). Natomiast liczba ciężko rannych wciąż jest zdecydowanie za wysoka (rzeczywista: 11200, założona: 8904).

Piesi wciąż są bardzo zagrożoną grupą uczestników ruchu drogowego. W 2015 roku ponad 900 osób zginęło pod kołami samochodów. To prawie 1/3 wszystkich ofiar wypadków drogowych. Piesi również są sprawcami wypadków drogowych, jednak ponad 10 razy rzadziej niż kierowcy.

Niezmiennie najpoważniejszą przyczyną wypadków jest przekraczanie prędkości. Oszacowano, że odsetek kierowców przekraczających dozwoloną prędkość wynosi około 60 proc., najczęściej na drogach wiejskich i w małych miastach (ponad 80 proc.).

Stan wykonania Programu Realizacyjnego 2015-2016 oceniono na 50 proc. Wśród zadań rekomendowanych znalazły się m.in.: reforma systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, analiza dotychczasowych i zaproponowanie nowych przepisów prawa drogowego czy budowa systemu gromadzenia i udostępniania informacji o brd.

Prezentacja nt. raportu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2015 r.”

Źródło: KRBRD

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.