Mamy ofertę na dostawę 130 elektrycznych przegubowych autobusów dla Warszawy. Pierwsze z nich będą mogły pojawić się na ulicach stolicy już na początku 2020 roku. To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów.
– Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną. Kupując te elektrobusy myślimy o komforcie warszawianek i warszawiaków, i o środowisku – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Zamówienie dla Miejskich Zakładów Autobusowych obejmuje dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 takich pojazdów.
W postępowaniu swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus & Coach. Za wyprodukowanie elektrobusów firma chce ok. 400 mln złotych brutto. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła 431,7 mln złotych brutto. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność złożonej oferty.
Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche.
Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Będzie czyściej i ciszej. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.
Ładowarki dla autobusów
Dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa sieci pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestu punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.
Warszawa stawia na ekologiczne autobusy
To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno), a następny w 2017 r. (Solaris). W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów - w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i 35 gazowym. Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny – latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już w marcu tego roku.
Źródło: UM Warszawa