Dzięki rozwijającej się infrastrukturze drogowej podróżowanie po Europie jest coraz łatwiejsze. W ostatnich dekadach powstają tzw. Trasy Europejskie, które obejmują kolejne państwa. Również omijanie kontroli paszportowych w Unii Europejskiej oraz w strefie Schengen pozwala na szybkie i wygodne pokonywanie dużych odległości. Przed wyjazdem należy jednak sprawdzić, jakie zasady ruchu po autostradach obowiązują w poszczególnych europejskich krajach.
Rozwój i bezpieczeństwo
Rozbudowana sieć autostrad jest domeną państw najlepiej rozwiniętych ekonomicznie. W Hiszpanii jej łączna długość przekracza 17 tys. kilometrów, w Niemczech – 15 tys., a we Francji jest to ponad 11 tys. kilometrów. Nie najlepiej w tym zestawianiu wypadają natomiast kraje skandynawskie, te o niewielkiej powierzchni, jak również były blok socjalistyczny. Potwierdza to, że na zróżnicowanie w zaawansowaniu dróg szybkiego ruchu wpływają nie tylko czynniki ekonomiczne, ale również geograficzne i historyczne. W ostatnich latach, zwłaszcza w centralnej i wschodniej Europie, rozwój infrastruktury drogowej stał się szczególnie dynamiczny.
Zauważyć można, że w krajach z rozbudowaną siecią dróg szybkiego ruchu dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji. W Hiszpanii w 2016 roku zanotowano aż 32 421 zdarzeń, które miały miejsce na autostradach. Duża liczba wypadków jest charakterystyczna dla państw tranzytowych, takich jak Niemcy, co wiążę się dużą liczbą poruszających się aut. Polska w tym porównaniu wypada niezwykle dobrze. W 2017 roku doszło jedynie do 478 wypadków, przy łącznej długości autostrad wynoszącej 1639 kilometrów.
Limity i opłaty
W większości krajów europejskich na autostradach obowiązują ograniczenia prędkości. Wyjątkiem są Niemcy, gdzie występują jedynie odcinkowe zalecenia. Najwyższe limity – do 140 km/h, ustanowione są w Polsce oraz w Bułgarii. Najwolniej, bo maksymalnie 100 km/h, wolno jechać w Szwecji, Norwegii oraz na Cyprze. Należy zwrócić uwagę, że w niektórych państwach wprowadzone są dodatkowe ograniczenia. We Francji należy zwolnić o 30 km/h podczas deszczu, natomiast na Litwie należy zdjąć nogę z gazu w okresie jesienno-zimowym.
Nie tylko limity prędkości, ale również ceny i systemy płatności za przejazd autostradą różnią się w poszczególnych państwach. Kraje, w których obowiązuje system odcinkowy to m.in. Polska, Francja i Włochy. Co ciekawe, w Polsce zapłaci się najmniej za przejazd 100 km, bo jedynie 24 zł przy pojeździe do 3,5 ton. Dla porównania, w Hiszpanii jest to ok. 40 zł. Innym stosowanym rozwiązaniem są winiety, czyli okresowe opłaty zezwalające na nielimitowaną jazdę na określonych trasach. Należy zaopatrzyć się w nie m.in. w Bułgarii, Austrii i Grecji.
Jedynie w 10 krajach, w tym w Niemczech, Holandii i Norwegii zasadniczo obowiązuje brak opłat. Jednak i w tych państwach można natknąć się na płatne odcinki.
Planowanie podróży
Przywoływana już kilkukrotnie Hiszpania posiada również jedną z najlepiej rozwiniętych infrastruktur przy autostradach – zarówno jeżeli chodzi o punkty wypoczynkowe, jak i stacje paliw. Jest to oczywiście uzależnione od łącznej długości dróg. Na Cyprze, gdzie występuje jedynie 257 km dróg szybkiego ruchu, nie przewidziano takich miejsc w ogóle. Warto mieć te dane na uwadze wyruszając w dłuższą podróż.
Pomimo tworzenia kolejnych tras łączących europejskie państwa, zasady poruszania się po autostradach nie są ustandaryzowane, co widać na przykładzie opłat. Powyższe informacje to wstęp do właściwego planowania wyjazdu. Przed każdym wyjazdem należy więc sprawdzić podstawowe informacje o drogach, po których będziemy się poruszać.
Na stronie autora można znaleźć całość przewodnika po autostradach w Europie.