edroga661Wokół prawidłowego stosowania sprzęgła narosło kilka mitów, które są popularne wśród wielu kierowców. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault podpowiadają, kiedy i w jaki sposób używać sprzęgła.

 

Zwalniając, hamuj silnikiem

Dojeżdżając do skrzyżowania, zatoru drogowego czy bramek na autostradzie, nie powinniśmy jechać na luzie. Wielu kierowców sądzi, że w ten sposób można oszczędzić paliwo, ale tak naprawdę dużo lepszym sposobem jest hamowanie silnikiem – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Jazda na luzie oznacza mniejszą kontrolę nad pojazdem, a gdy zachodzi potrzeba nagłego dodania gazu, tracimy czas na wrzucenie biegu.

Oczywiście, w sytuacji awaryjnego hamowania lub tuż przed całkowitym zatrzymaniem musimy wcisnąć sprzęgło, aby nie zgasł silnik.

Z górki na biegu

Podczas zjazdów ze wzniesienia należy polegać przede wszystkim na sile hamującej silnika, a hamulcami wspomagać się w razie konieczności dodatkowego ograniczenia prędkości (na przykład przed zakrętem). Dzięki temu zwłaszcza przy długim stromym zjeździe można zapobiec potencjalnie bardzo niebezpiecznemu przegrzaniu hamulców.

Nie wolno zjeżdżać ze wzniesienia na luzie, a tym bardziej z wyłączonym silnikiem, ponieważ w większości aut pracujący silnik zapewnia wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego – przestrzegają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jazda na luzie i na biegu z wciśniętym sprzęgłem to to samo

Zdarza się, że kierowcy, dojeżdżając do świateł, wciskają sprzęgło i w ten sposób przebywają ostatnich kilkadziesiąt, a nawet kilkaset metrów. Tymczasem jazda na luzie oraz na biegu z wciśniętym sprzęgłem jest dokładnie tym samym. W takiej sytuacji powoduje niepotrzebne zużycie paliwa i zmniejsza kontrolę nad pojazdem.

Parkowanie na górce

Kiedy pojawia się konieczność parkowania na wzniesieniu, należy dobrze zabezpieczyć samochód, aby nie stoczył się z górki. Dlatego oprócz zaciągnięcia hamulca ręcznego zalecane jest właśnie pozostawienie auta na biegu oraz skręcenie kół.

Na światłach na luzie

W oczekiwaniu na zmianę świateł lub podczas krótkiego postoju z włączonym silnikiem (przy dłuższym zalecane jest wyłączenie silnika) należy wrzucić bieg jałowy. Dzięki temu sprzęgło zużywa się w mniejszym stopniu niż w przypadku włączonego pierwszego biegu, poza tym jest to wygodniejsze i bezpieczniejsze rozwiązanie – po zaciągnięciu hamulca ręcznego można zdjąć nogi z pedałów.

Źródło: informacja prasowa

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2018-11-27 13:37
Wniosek nasuwa sie sam. Majac samochod z automatyczna skrzynia biegow unika sie tych wszystkich problemow. I wygodniej i bezpieczniej. Stad nie pojmuje dlaczego w Polsce wiekszosc ludzi- tak mozna wyczytyac na forach internetowych- dalej uwazaja ze skrzynie manualne sa lepsze a automaty sa dla "niedorozwojow". Artykul wprost udowadnia ze majac automat unika sie wszystkich podanych w nim problemow i nie dostaje zadnego dodatkowego. Moze poza tym ze "sie nie miesza biegami a wiec jest sie gorszym kierowca "..A dzis nawet samochody F1 Maja skrzynie automatyczne.Pomijajac juz samochody super sportowe.Automat dzis gora!
Cytować | Zgłoś administratorowi
Ryszard
0 #2 Ryszard 2018-12-14 00:04
każde hamowanie (nawet silnikiem) oznacza stratę energii, więc sam fakt że już zachodzi oznacza e przedtem nastąpiło niepotrzebne dostarczenie nadmiaru energii do kół. Sposobem na uniknięcie tej sytuacji jest zaniechanie niepotrzebnego rozpędzania...ale czasem też wrzucenie luzu.-----Nie ma zakazu jazdy na luzie - również z górki. Pod wzgledem rozsądkowym należy owszem dość długo zjeżdżać hamując silnikiem,ale gdy już zbliżamy się do odcinka poziomego należy przestać hamować by wykorzystać energię potencjalną do rozpędzenia ( w rozsądnych granicach )
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.