Jest już wiosna i sezon rowerowy oficjalnie się rozpoczął. Systemy rowerów publicznych zostały już po zimie uruchomione lub wkrótce będą. Większość miast inwestuje w ich rozbudowę, zmienia operatorów, poszerza ofertę i otwiera nowe stacje.
Białystok: trzeci sezon BiKeRa
Nowa stacja rowerowa oraz rowerowe tandemy to propozycje na trzeci sezon w Białymstoku. Uruchomienie systemu planowano przed 1 kwietnia, choć będzie to uzależnione również od warunków pogodowych. Dodatkową atrakcją będzie dziesięć tandemów rozmieszczonych w losowych lokalizacjach. Koszt wypożyczenia tandemu będzie taki sam jak koszt wypożyczenia pojedynczego roweru miejskiego.
W ramach projektów osiedlowych w budżecie obywatelskim mieszkańcy Białegostoku zgłosili projekt dodatkowej stacji rowerowej przy ul. Dolistowskiej na osiedlu Pieczurki. Nowa stacja powinna dołączyć do pozostałych wraz z rozpoczęciem sezonu.
W 2015 roku białostocki BiKeR zanotował rekordowe wyniki. Rowery miejskie były wypożyczane ponad 472 tys. razy, co daje wzrost o ponad 35% w porównaniu do 2014 roku. Niemal o połowę wzrosła też liczba zarejestrowanych w systemie użytkowników. W systemie zarejestrowanych jest ich już ponad 38 tys. osób.
Ważnym krokiem w rozwoju Białostockiej Komunikacji Rowerowej było powiększenie systemu. W 2014 roku w Białymstoku było 30 stacji i 300 rowerów, w 2015 roku tych stacji było już 45, a rowerów 450. Dodatkowo, to białostoczanie wybrali miejsca, w których pojawiły się nowe stacje rowerowe. BiKeR, poza stacjami w Białymstoku, obejmuje także jedną stację w gminie Choroszcz i dwie w gminie Juchnowiec Kościelny.
Poznań: nowy operator na nowy sezon
Oferta firmy Nexbike Polska okazała się najlepsza w przetargu i to ta firma będzie zarządzała, serwisowała i utrzymywała system Poznańskiego Roweru Miejskiego. Zakończony 30 listopada ub.r. czwarty sezon PRM był rekordowy. Liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 33 tys., rowery wypożyczono 123 tys. razy. W 2015 r. liczba stacji została zwiększona do 37 (z 16), a użytkownicy mieli do dyspozycji 443 rowery (o 273 więcej niż w 2014r.). Poznań zamierza rozbudować system do 102 stacji i ponad 1000 rowerów. Projekt rozbudowy ma być realizowany w latach 2016-2018.
Łódź: początki bywają trudne
Na ten rok Łódź zaplanowała inaugurację swojego systemu. Dopiero pod koniec stycznia Zarząd Dróg i Transportu mógł podpisać umowę z operatorem, którego wybrano po odwołaniach konkurenta. Łódzki Rower Publiczny będzie kosztował ponad 12 mln zł, a oferować ma 1000 jednośladów w 100 stacjach zlokalizowanych głównie w śródmieściu. Rowery będą wyposażone w moduł GPS, który ma chronić przed kradzieżą, ale także dostarczać informacje o najczęściej wybieranych trasach. Na tej podstawie podejmowane będą decyzje o lokalizacji kolejnych ścieżek w Łodzi.
Kraków: pionier nie spoczywa na laurach
Kraków ma najstarszy system roweru miejskiego w Polsce, który działa od 2008 roku. Z każdym rokiem cieszy się on coraz większym powodzeniem, więc plany rozwoju są imponujące. Docelowo w Krakowie ma być 150 stacji, w których będzie można wypożyczyć 1500 rowerów (dziś są to 34 stacje i 300 pojazdów). Nowym pomysłem jest także propozycja zamontowania na każdym z rowerów komputera pokładowego. Rowery będą musiały też być bardziej wytrzymałe, tak aby służyły cyklistom przez cały rok, a nie tylko od marca do listopada.
Nowy operator systemu powinien być wkrótce znany, aby móc uruchomić wypożyczalnie na przełomie maja i czerwca. Wg wariantu minimum, sezon ruszy z 300 rowerami i w ciągu roku będzie rozwinięty do 800 szt., a w 2017 do 1500 szt.
W 2015 roku krakowskie rowery 50 tys. użytkowników wypożyczyło około 300 tys. razy.
Lublin: w centrum, na osiedlach i w Świdniku
Lubelski Rower Miejski liczy dziś 891 rowerów, 90 stacji i jest drugim największym w Polsce. Po raz pierwszy miejskie jednoślady pojawią się w Świdniku
Pierwsze dwa sezony funkcjonowania przyniosły ponad 41 tysięcy zarejestrowanych użytkowników i 550 tysięcy wypożyczeń. Powiększenie systemu ma zwiększyć dostępność rowerów dla tysięcy mieszkańców i uczynić go jeszcze bardziej atrakcyjnym i konkurencyjnym dla komunikacji indywidualnej. Absolutną nowością w systemie są 2 stacje z 20 rowerami z kołami dla dzieci, zlokalizowane przy wejściach do Ogrodu Saskiego.
- Można powiedzieć, że rozbudowa systemu rowerowego jest naszą pierwszą zintegrowaną inwestycją terytorialną, bo zrealizowaliśmy ją wspólnie z partnerami ze Świdnika. Każdej dzielnicy zapewniliśmy dostęp do miejskiego jednośladu. Jesteśmy krajowym liderem w edukacji rowerowej i jednocześnie miastem, które konsekwentnie stawia na ekologiczny transport - powiedział prezydent Krzysztof Żuk.
Opole: osobowe i towarowe?
Opole już uruchomiło stacje wypożyczania rowerów po zimowej przerwie. Mieszkańcy w 16 lokalizacjach mają do dyspozycji 164 rowery. W latach 2012-2015 w systemie Opole Bike zarejestrowało się prawie 15 tysięcy użytkowników, którzy na przestrzeni czterech sezonów dokonali 235 tysięcy wypożyczeń.
W ubiegłym sezonie odnotowano w Opolu prawie 70 tys. wypożyczeń oraz 3,5 tys. rejestracji użytkowników. Oznaczało to wzrost tych współczynników o odpowiednio 19 i 36 procent w stosunku do sezonu 2014. Miasto jest zainteresowane poszerzaniem swojej oferty w tym zakresie, dlatego trwają rozmowy i analizy m.in. na temat riksz oraz rowerów cargo.
Wrocław: WRM już działa
Z początkiem marca ruszył kolejny sezon Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Od ubiegłego roku do dyspozycji mieszkańców jest 740 jednośladów na 74 stacjach, ale to nie jest jeszcze ostateczna liczba.
W związku z rozbudową i modernizacją WRM, sezon 2015 okazał się rekordowy pod względem popularności wypożyczalni. Od końca kwietnia do końca listopada odnotowano ponad 850 tys. wynajmów oraz prawie 40 tys. rejestracji nowych użytkowników. W sumie, w latach 2011-2015, WRM-y wypożyczono prawie 1,5 mln razy, a liczba użytkowników sięgnęła około 111 tysięcy.
Warszawa: piąty sezon Veturilo
W Warszawie system rowerów miejskich jest jednym z największych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Mieszkańcy stolicy mogą korzystać z ponad 200 stacji i 3 tys. rowerów, w tym tandemów i dziecięcych. W 2015 roku wypożyczano je średnio co 10 sekund, a co 4 minuty w systemie rejestrował się kolejny nowy użytkownik. Dało to niebagatelną liczbę prawie 2 mln wypożyczeń i ponad 82 tys. użytkowników.
W przyszłym roku w stolicy jeszcze wzrośnie liczba wypożyczalni, rowery będzie można szybciej wypożyczać. W latach 2017-2020 system ma się powiększyć do minimum 300 stacji i ponad 4 tys. rowerów, w tym około 100 elektrycznych. Więcej będzie też rowerków dla dzieci i tandemów.
IH