Duże polskie miasta nie oszczędzają na komunikacji zbiorowej. Najważniejszym elementem stołecznego budżetu w przyszłym roku będzie zakup usług transportowych. W zajezdni już pojawiło się siedem autobusów z panelami fotowoltaicznymi, a docelowo będzie ich 80. Z kolei w Krakowie w ciągu dwóch lat pojawi się ponad 100 nowych, ekologicznych autobusów.
Warszawa: autobusy z panelami
Tabor Miejskich Zakładów Autobusowych powiększył się o siedem autobusów z panelami fotowoltaicznymi. Solarisy dotarły już do zajezdni Stalowa i w najbliższych dniach wyjadą na stołeczne ulice.
Do stolicy, w ramach kontraktu z firmą Solaris, trafi 60 przegubowców i 20 autobusów o długości 12 metrów. Pojazdy, poza standardowym wyposażeniem charakterystycznym dla warszawskiej komunikacji (klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, elektroniczny system informacji, monitoring, systemy samogaszące), mają zainstalowane panele fotowoltaiczne. Zapewniają one autobusom dodatkowe źródło zasilania (przegubowce mają baterie o mocy 1,5 kW, a dwunastometrowe – 1 kW) wystarczające do zasilenia elektronicznej informacji.
Miejskie Zakłady Autobusowe jako pierwsza firma w Polsce zamówiła pojazdy z tego typu dodatkowym wyposażeniem.
Na przełomie roku spółka otrzyma kolejnych 60 autobusów zamówionych w firmie Solaris.
Kraków: elektryczne i hybrydowe autobusy
Krakowski przewoźnik w ciągu dwóch najbliższych lat kupi 107 autobusów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020, korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Pojazdy będą wykorzystane do przewozu pasażerów na terenie Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Wśród autobusów, które MPK SA zamierza zamówić jest:
- 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (w tym trzy przegubowe o długości ok. 18 m i 17 standardowych o długości ok. 12 m)
- 12 autobusów hybrydowych przegubowych o długości ok. 18 m (napędzanych silnikiem spalinowy Euro 6 oraz silnikiem elektrycznym)
- 75 autobusów z silniami spełniającymi normy emisji spalin Euro 6 (w tym 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m i 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m) napędzanych ekologicznymi silnikami, spełniającymi normy emisji spalin Euro 6.
Cały projekt, na który składa się zakup 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie KKM (planuje się także możliwość zapisu biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie na kartach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej) ma się zakończyć w 2017 roku.
Wszystkie zamówione przez MPK SA autobusy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe, które będą obsługiwać zapis i odczyt biletów elektronicznych funkcjonujących w Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
Dzięki realizowanemu przez MPK SA projektowi zwiększy się udział niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze całej aglomeracji krakowskiej.
Źródło: UM Warszawa/ MPK Kraków