DSC 0240Jak co roku czas letnich wakacji wypełniają doniesienia o kolejnych wypadkach drogowych. Z danych policji wynika, że od czerwca do końca sierpnia doszło do prawie 8,7 tys. wypadków, czyli średnio do aż 97 zdarzeń każdego dnia!

 

Niechlubny rekord 128 wypadków padł 13 lipca. Szczególnie głośno jest zazwyczaj o tych zdarzeniach, które miały miejsce na autostradach, także za granicą. Tylko w ostatnich tygodniach można było usłyszeć o takich zdarzeniach jak karambol z udziałem 3 TIR-ów i samochodu osobowego na 195. kilometrze A2, wypadku z udziałem trzech aut na A1, czy też zakończony potężnym wybuchem karambol niedaleko Bolonii. Każda taka sytuacja powoduje olbrzymie korki, które utrudniają pracę jadącym do wypadku służbom ratowniczym i porządkowym. Niestety wielu kierowców wciąż nie wie, jak należy się zachować, aby umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym.

– Tworzenie tzw. korytarzy życia na zakorkowanej drodze jest nieocenioną pomocą dla służb ratowniczych, a przede wszystkim zwiększa szanse uratowania życia poszkodowanych. Polega ono na wygospodarowaniu przestrzeni na jezdni dla pojazdów uprzywilejowanych, dzięki czemu mogą one bez przeszkód dotrzeć na miejsce zdarzenia i zabrać osoby potrzebujące pomocy medycznej. Pojazdy znajdujące się na lewym pasie powinny zjechać maksymalnie na lewo, a te znajdujące się na pasie prawym na prawo. Należy też pamiętać, że w czasie pracy służb ratowniczych nie wolno wysiadać z pojazdów tworzących korytarz życia – mówi Karolina Tworzydło, dyrektor Biura Marketingu i PR Compensie, która wspólnie z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (CBRD) w Łodzi prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną Bezpieczna Autostrada.

W przypadku dróg o więcej niż dwóch pasach ruchu sytuacja wygląda podobnie, tzn. pojazdy znajdujące się na lewym pasie powinny zjechać do lewej strony, a kierowcy znajdujący się na pozostałych pasach powinni skierować się w prawo. Korytarz życia tworzony jest pomiędzy skrajnie lewym pasem a kolejnym, znajdującym się po jego prawej stronie.

Za granicą mandaty, w Polsce jeszcze nie
Choć polski kodeks drogowy nie reguluje zasad tworzenia ciągów ewakuacyjnych w momencie wypadku, to w innych państwach, np. Niemczech czy Austrii istnieje wręcz obowiązek ich formowania. Kto się nie dostosuje, naraża się na mandat. W Niemczech kary dla kierowców sięgają kilkuset euro i mogą się wiązać również z czasowym zatrzymaniem prawa jazdy w zależności od skali przewinienia, np. gdy kierowca wręcz blokuje przejazd pojazdu uprzywilejowanego. Z kolei w Austrii wysokość mandatu może przekroczyć nawet 2 tys. euro.

– W Polsce od niedawna trwa dyskusja nad koniecznością wprowadzenia przepisów, nakładających na kierowców obowiązek tworzenia korytarzy życia. Na razie funkcjonuje to tylko w formie zalecenia. Niezależnie od tego, warto pamiętać, że jego formowanie wymaga pracy zespołowej wszystkich uczestników ruchu i poprzez odpowiednią edukację, np. w trakcie kursów nauki jazdy, powinno stać się nawykiem kierowców. Kierowcy powinni wiedzieć nie tylko, w którą stronę zjechać ze swojego pasa, ale też, że korytarz życia powinien być formowany wtedy, gdy tworzy się zator na drodze, a nie, jak to ma najczęściej miejsce obecnie, gdy służby ratownicze zbliżają się do zakorkowanego fragmentu drogi – dodaje Tomasz Zagajewski, dyrektor Generalny CBRD w Łodzi.

W 2017 roku na autostradach odnotowano 478 wypadków, w których zginęło 70 osób, a 697 zostało rannych. A zatem w zeszłym roku liczba wypadków na autostradach wzrosła o 15% w porównaniu z wcześniejszym rokiem, a liczba ofiar aż o 40%. Do głównych przyczyn wypadków należały: niedostosowanie prędkości (35% wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (23%), zmęczenie, zaśnięcie (12%), nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (8%).

Źródło: http://bezpiecznaautostrada.pl

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.