W Rybniku powstały trzy centra przesiadkowe. Można tutaj bezpiecznie zostawić swój rower czy hulajnogę, by kontynuować dalszą podróż pociągiem albo autobusem.
W sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej przy ul. Budowlanych oraz dwóch dworców kolejowych – głównego (przy ul. Kościuszki) i stacji Paruszowiec – powstały miejsca dedykowane rowerzystom, wyposażone w stojaki, szafki i wiaty rowerowe. Centra są oświetlone i monitorowane. Posadzono nowe drzewa i krzewy, ustawiono rabaty kwiatowe i ławki.
- Rybnickie centra przesiadkowe są niezwykle ważnym elementem systemu zrównoważonej mobilności miejskiej. Ich usytuowanie w okolicy trzech dworców, ma pomóc osobom dojeżdżającym do pracy czy szkoły w sprawnej przesiadce pomiędzy różnymi środkami transportu. Osoby dojeżdżające na przykład pociągiem do pracy do Katowic, mogą dojechać do dworca na rowerze, zostawić go w wiacie z odpowiednimi zabezpieczeniami i po powrocie ponownie przesiąść się na rower - przekonuje prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Wszystkie trzy centra zostały zaprojektowane i wykonane tak, by zapewnić podróżnym sprawne i praktyczne korzystanie z oferowanych możliwości. To jednak nie jedyna ich zaleta – dodatkową wartością ich powstania jest z pewnością poprawa estetyki przestrzeni miejsc, które do tej pory nieszczególnie zachwycały…
- Estetyczna zieleń z elementami małej architektury, takiej jak siedziska, ławki, drewniane podesty, rabaty kwiatowe, ale i miejsca parkingowe typu kiss&ride czy park&ride – wszystko to sprawia, że pojawiła nam się w mieście nowa, atrakcyjna przestrzeń, dedykowana wprawdzie głównie rowerzystom, ale pełniąca również funkcję wypoczynkową dla spacerowiczów, czy podróżnych oczekujących na pociąg czy autobus – dodaje prezydent Kuczera.
Długo oczekiwanym uzupełnieniem centrum przesiadkowego Paruszowiec jest tunel pieszo-rowerowy, który połączył obie strony nasypu kolejowego. Dzięki niemu zarówno piesi, jak i rowerzyści, szybko, sprawnie i bezpiecznie przemieszczą się pomiędzy ul. Mikołowską a Żużlową. Szeroki na 4 metry i wysoki na 2,5 metra tunel liczy w sumie ponad 34 metry długości. Jego budowa pochłonęła przeszło 5,8 mln zł, z czego 2,5 mln pochodziło z unijnej dotacji.
- Do tej pory zarówno piesi, jak i rowerzyści musieli sporo nadkładać drogi by dostać się na drugą stronę nasypu kolejowego – mówi Łukasz Karbowiński, oficer rowerowy – Osoby korzystające z przejazdów kolejowych skracały sobie drogę wspinając się po nasypie i przekraczając torowisko właściwie z narażeniem życia, teraz ten problem zostanie rozwiązany, dzięki tunelowi – podsumowuje Karbowiński.
Tunel i centrum przesiadkowe są już gotowe, jednak cały teren wciąż jest ogrodzony żółtym płotem wyznaczającym teren placu budowy. Inwestycja czeka na niezbędne odbiory techniczne, które pozwolą oddać obiekt do użytkowania, przybliżony termin zakończenia tych procedur to przełom lipca i sierpnia.
Trzy centra przesiadkowe są częścią dużego projektu, na który Miasto Rybnik uzyskało prawie 10 mln zł unijnego dofinansowania. Dla przypomnienia, oprócz wspomnianych wcześniej trzech centrów przesiadkowych, w skład projektu weszło również ponad 10 km dróg rowerowych w śródmieściu, droga rowerowa na odcinku Rudzka-Wierzbowa (1381,6 m), droga rowerowa wzdłuż ul. Raciborskiej (4 404,3 m), droga rowerowa wzdłuż ul. Żorskiej (2 470,88 m).
Dofinansowanie przyznano w ramach konkursu z poddziałania 4.5.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Wartość projektu: 14 498 738,86 zł. Wartość dofinansowania: 9 851 459,38 zł. Wkład budżetu miasta: 4 647 279,48 zł.
Źródło: UM Rybnik