Latem warszawiacy chętnie korzystali z Veturilo jeżdżąc nad WisłąZakończył się już ósmy sezon Veturilo. Rowery miejskie były w tym roku wypożyczane blisko 6 mln razy. Jednoślady powrócą na ulice w marcu przyszłego roku.

 

Obecnie Veturilo liczy 390 stacji. Dzięki wsparciu poszczególnych urzędów dzielnic nowe wypożyczalnie pojawiły się w tym roku na Bielanach, Ochocie, Targówku i Ursynowie. Do 49 wzrosła też łączna liczba stacji sponsorskich, czyli sfinansowanych przez podmioty prywatne.

System składa się obecnie z 5,7 tys. rowerów, w tym 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów oraz 110 rowerów elektrycznych.

Warszawskie Veturilo jest również w pełni kompatybilne z systemami w Konstancinie-Jeziornie, Markach, Michałowicach, Piasecznie oraz w Pruszkowie. Oznacza to, że wypożyczone w tych miastach rowery można zwracać je w Warszawie i odwrotnie. Łącznie na terenie Warszawy zanotowano w tym sezonie ponad 5,9 miliona wypożyczeń rowerów miejskich.

Najpopularniejsze stacje
Najbardziej oblegane stacje były używane w tym roku ponad 100 tysięcy razy. Rekord ustanowiła wypożyczalnia w pobliżu Centrum Nauki Kopernik, drugie miejsce zajęła stacja ufundowana przez CH Arkadia. Użytkowników przyciągają także stacje przy głównych węzłach przesiadkowych i stacjach metra.

• Centrum Nauki Kopernik – 112 547 (49 205 wypożyczeń i 63 342 zwroty)
• CH Arkadia – 100 835 (49 897 wypożyczeń i 50 938 zwrotów)
• al. Niepodległości / Batorego – 98 177 (49 680 wypożyczeń i 48 488 zwrotów)
• plac Wileński – 91 301 (45 041 wypożyczeń i 46 260 zwrotów)
• rondo ONZ – 74 763 (38 944 wypożyczenia i 35 819 zwrotów)
• rondo Jazdy Polskiej – 72 513 (38 188 wypożyczeń i 34 323 zwroty)

Najpopularniejsze trasy
Rowery Veturilo są szczególnie popularne wśród studentów. Widać to w rankingu najpopularniejszych tras pokonywanych na miejskich rowerach. W czołówce są trasy z metra Pole Mokotowskie na ul. Banacha (kampus UW) i ks. Trojdena (Uniwersytet Medyczny), z Marymonckiej i metra Młociny do kampusów UKSW czy z metra Ursynów na SGGW. Latem popularność zyskują również trasy wzdłuż Wisły, np. między Centrum Nauki Kopernik a Portem Czerniakowskim. Popularne są również dojazdy rowerem do najbliższej stacji metra czy węzła przesiadkowego.

Ciekawostki
Według prowadzonych przez miasto pomiarów Veturilo odpowiada za 7% całego ruchu rowerowego w Warszawie. W ósmym sezonie mieszkańcy stolicy i turyści wypożyczyli rowery dokł

adnie 5 953 802 razy. Najaktywniejsi byli w czerwcu i kwietniu, kiedy liczba wypożyczeń przekroczyła 900 tys., co oznacza, że operator codziennie odnotowywał odpowiednio 31,9 i 30,1 tys. wypożyczeń, a na każdym rowerze odbyło się 168 i 158 przejazdów miesięcznie. Łącznie od inauguracji systemu Veturilo operator – Nextbike Polska – odnotował 25,6 milionów wypożyczeń. Codziennie dokonywano średnio 21,7 wypożyczeń.

Średni czas wypożyczenia w tym roku wynosił 22 minut i 59 sekund. Około 77% wypożyczeń nie przekracza darmowego czasu 20 minut. Kolejne 18% wypożyczeń zamyka się w przedziale od 20 minut do 1 godziny, co kosztuje symboliczną złotówkę.

Najaktywniejszy użytkownik Veturilo skorzystał z jednośladów aż 363 razy w ciągu całego sezonu. Najpopularniejszy rower nosi numer 29005. Był wypożyczany aż 2012 razy w ciągu roku, czyli średnio ponad 7 razy dziennie.

Mieszkańcy stolicy najchętniej korzystali z systemu w godzinach 16.00-18.00, kiedy dochodziło do 20 proc. wypożyczeń z całego dnia. W skali tygodnia podział rozkłada się bardzo równomiernie, jednak statystycznie najwięcej wypożyczeń odnotowywano w niedziele – 15 proc. Zdecydowana większość wypożyczeń, bo aż 89%, została dokonana za pomocą aplikacji mobilnej. Ze stojących przy każdej stacji terminali mieszkańcy korzystają średnio przy co dziesiątym wypożyczeniu.

W trosce o jakość
Veturilo to więcej niż rower. To element systemu transportowego miasta. Przy tak dużej skali i popularności rowerów miejskich usterki są nieuniknione. Przez cały sezon zespół złożony z pracowników Zarządu Dróg Miejskich zajmuje się nadzorem nad jakością świadczonej usługi. Łącznie w trakcie roku zgłosili oni operatorowi ponad 43 tysiące różnego rodzaju usterek.

Jednocześnie operator systemu uruchomił specjalną aplikację zglosrower.pl służącą usprawnieniu procesu zgłaszania przez mieszkańców porzuconych jednośladów. Dzięki wsparciu warszawianek i warszawiaków oraz zaangażowaniu specjalnych patroli interwencyjnych operatora, stopniowo eliminowane są nadużycia w korzystaniu z rowerów miejskich.

W obecnym kształcie Warszawski Rower Publiczny będzie działał do grudnia 2020 r. Stolica już przygotowuje się do przetargu na prowadzenie usługi w kolejnych latach. Trwa przygotowanie koncepcji funkcjonowania systemu Veturilo po 2020 roku. We wrześniu i październiku odbyły się szerokie konsultacje społeczne. Zebrano ponad 5 000 ankiet, a ponad 700 uwag nadesłanych zostało drogą mailową. Łącznie na spotkania z mieszkańcami przeznaczyliśmy 40 godzin.

Następnym krokiem była organizacja dialogu technicznego. W ramach tego procesu firmy zajmujące się systemami roweru publicznego mogły zaprezentować swoje najnowsze rozwiązania i technologie. Zwieńczeniem całego procesu będzie „Studium koncepcyjne funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku”. Dokument odpowie na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie m.in. liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeń (stacje, ich brak, lub model pośredni), rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej.

Źródło: UM Warszawa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.