sign 441318 640Maleje liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Jednak wciąż aż 98% kolizji to skutek ignorowania znaków drogowych, czerwonych świateł i omijania rogatek. Kierowcy i piesi nie respektują ustalonych zasad. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają kolejną, już dwunastą edycję kampanii na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach: „Szlaban na ryzyko!”.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wciąż podnoszą poziom zabezpieczeń – to m.in. 1500 zmodernizowanych przejazdów i zastępowanie skrzyżowań drogi i toru bezkolizyjnymi wiaduktami, współpraca z zarządcami dróg, by dojazdy do przejazdów były dobrze oznakowane. Jednak monitoring, który już działa na ponad 1000 przejazdach kolejowo-drogowych potwierdza, że bezpieczeństwo zależy od właściwego zachowania kierowców: respektowania zasad bezpieczeństwa – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W dwunastej edycji kampanii przeprowadzane będą debaty i konferencje o bezpieczeństwie, akcje informacyjne na przejazdach i tzw. „dzikich przejściach”, setki spotkań edukacyjnych z dziećmi, kampania w mediach, dodatkowe materiały dla instruktorów nauki jazdy. Organizatorzy zaplanowali intensywną współpracę z youtuberami, blogerami oraz vlogerami, by dotrzeć z informacją o celu respektowania przepisów do młodzieży.

Maleje liczba wypadków na przejazdach

W Polsce jest ponad 12 700 przejazdów kolejowo-drogowych. Od 2005 roku liczba wypadków na nich zmniejszyła się o jedną trzecią (z 236 w 2005 r. do 155 w 2015 r.). Pozytywną tendencję odnotowano też w 2015 roku – na przejazdach o 12% mniej wypadków niż w 2014 roku.

Jednak tylko od stycznia do marca 2016 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce doszło do 40 wypadków i kolizji, w których zginęło 18 osób. Podobnie było w ubiegłym roku.

Przyczyną tych zdarzeń jest ignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „STOP” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Wypadki na przejazdach i z osobami wkraczającymi na tory w miejscach niedozwolonych, odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei i prawie 100% ofiar.

Źródło: PKP PLK

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.