Zakończył się pierwszy etap konsultacji społecznych „Koncepcji rozwoju ruchu rowerowego na lata 2017-2023 w Toruniu”. Analiza zgłoszonych uwag trwa, ale są już pierwsze wnioski.
W ankiecie można było ocenić m.in. stan istniejących tras rowerowych, wskazać najważniejsze problemy z poruszaniem się rowerem po Toruniu, a także wyrazić swoje oczekiwania co do kierunków rozwoju w przyszłości. Autorzy koncepcji przygotowali także mapę infrastruktury rowerowej Torunia, która pokazuje, jak obecnie wygląda sieć tras w Toruniu i wskazuje propozycje docelowego przebiegu tras.
Wśród 306 osób uczestniczących w konsultacjach 64% stanowili mężczyźni, a 36% – kobiety. Większość korzysta z roweru codziennie lub kilka razy w tygodniu, 69,6% jeździ „od zawsze”. Aż 140 osób ocenia aktualny stan technicznej infrastruktury rowerowej na „czwórkę”, 124 osoby na „trójkę, 28 na „dwójkę”, 12 na „piątkę”, a trzy na „jedynkę”. Ciągłość tras rowerowych oceniana jest głównie na „trójkę” i „czwórkę”.
Jeśli chodzi o postęp w rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu w ostatniej dekadzie, 168 osób dało 4 punkty, 76 – 5 punktów, 47 – 3 punkty, 9 osób – 2 punkty, a 3 – 1 punkt. Liczbę stojaków rowerowych torunianie oceniają zwykle na 3 lub 4 punkty. Podobne zdanie mają o działaniach miasta promujących jazdę na rowerze.
Jako główną przeszkodę w poruszaniu się rowerem po starówce najwięcej uczestników konsultacji wskazało organizację ruchu, nie odczuwają oni natomiast braku stojaków.
Głównym problemem rowerzystów w całym Toruniu jest niespójność systemu tras rowerowych (46,9%). 14,4% uważa, że jest zbyt mało ścieżek rowerowych, niewiele osób narzeka na odśnieżanie czy brak oświetlenia.
Aż 62% rowerzystów uważa, że należy częściej stosować kontraruch, czyli legalną jazdę „pod prąd”, np. na wszystkich jednokierunkowych ulicach o uspokojonym ruchu.
Informacje pozyskane od mieszkańców w trakcie pierwszego etapu konsultacji społecznych wykorzystane zostaną przez autorów Koncepcji przy tworzeniu ostatecznej wersji dokumentu. Ostateczna wersja zostanie także poddana konsultacjom społecznym.
Jedną z części koncepcji będzie rozdział poświęcony pomiarom ruchu rowerowego w Toruniu, które zostały wykonane we wrześniu i na początku października tego roku w 25 punktach Torunia. Ruch rowerowy został zmierzony m.in. w porannych i popołudniowych godzinach szczytu, w miejscach o kluczowym znaczeniu komunikacyjnym dla naszego miasta. Wyniki pomiarów pokazują, że natężenie ruchu rowerowego w Toruniu na przestrzeni lat rośnie. Pomiędzy rokiem 2005 a 2016 w porównywanych 9 punktach miasta wzrósł o ok. 76%. Dla kolejnych dziewięciu punktów, mierzonych w roku 2009 i 2016 wzrost wyniósł 94%. Największe natężenia ruch rowerowego zanotowano na skrzyżowaniu ulic Szosa Chełmińska, Bema, Podgórna; Grudziądzkiej i Kościuszki a także na Placu Sybiraków. Warto dodać, że wzrost w skali całego miasta może być w rzeczywistości większy, ponieważ wraz z rozwojem infrastruktury ruch rozkłada się na coraz więcej tras, które mogą nie przecinać wyznaczonych punktów pomiarowych. Wśród rowerzystów ok. 64% stanowią mężczyźni a ok. 36% kobiety. Około 6% rowerzystek i rowerzystów zakłada na głowę kask, a ok. 1% korzysta z kamizelek odblaskowych.
Toruń znajduje się w polskiej czołówce pod względem zadowolenia rowerzystów z miejskiej infrastruktury rowerowej. Kilka lat temu zyskał tytuł gminy przyjaznej rowerzystom. Z kolei w tegorocznym rankingu specjalistycznego magazynu "Rowertour" Toruń uplasował sie na drugim miejscu w Polsce wśród miast przyjaznych rowerzystom. Oceniano 39 miejscowości według aż 18 kryteriów takich jak m.in. długość dróg rowerowych, ilość pasów i kontrapasów oraz miejsc do bezpiecznego parkowania rowerów. Badano także ogólną strategię rozwoju infrastruktury rowerowej w miastach, m.in. inwestycje rowerowe w powiązaniu z inwestycjami drogowymi i remontami dróg. Toruń zdobył 48,2 pkt, zajmując drugie miejsce. To o jedno miejsce wyżej niż w poprzednim rankingu z 2014 r. Na pierwszym miejscu utrzymał się Gdańsk.
Świetny wynik miasto osiągnęło także w największym w Polsce badaniu rowerzystów, przeprowadzonym w 2016 roku przez Fundację Allegro All For Planet - czwarte miejsce w Polsce. Ankietę wypełniło ponad 25 tysięcy rowerzystów. Odpowiadali oni na pytania, jak oceniają infrastrukturę w swoich miastach, czy czują się bezpieczni na drodze i w jakie dni tygodnia najczęściej korzystają z roweru.
Źródło: MZD w Toruniu