Od pięciu lat w Katowicach zauważalna jest poprawa poziomu bezpieczeństwa ruchu – to główny wniosek płynący z raportu przygotowanego przez katowicki Urząd Miasta. W 2014 roku, w stosunku do 2010 roku, liczba wypadków drogowych zmniejszyła się o ponad 7% (spadek z 298 do 276). Natomiast zestawiając rok 2014 z rokiem 2007, liczba wypadków drogowych zmniejszyła się o niemal 50%. Tym samym 2014 rok był najbezpieczniejszym w analizowanym okresie.
Mniejsza liczba wypadków oznacza również mniejszą liczbę rannych. Przykładowo, w roku 2007 było ich 644, w 2010 – 373, a w 2014 – 322. Oznacza to spadek liczby rannych w 2014 roku w stosunku do 2007 roku o połowę, a w porównaniu z 2010 rokiem, o ponad 13%.
Spadek uzyskano pomimo znacznego wzrostu liczby zarejestrowanych pojazdów – tj. o 16% w latach 2010-2014 (wzrost z 217 tys. do 251 tys. pojazdów).
W 2014 roku odnotowano w Katowicach 276 wypadków, w których zginęło 14 osób, a 322 zostały ranne. Nie jest chyba zaskoczeniem, że najbardziej poszkodowaną grupą są piesi: 9 zabitych i 158 rannych. Winnymi wypadków są zazwyczaj kierowcy (208 przypadków), zdecydowanie rzadziej piesi (28).
Do wypadków najczęściej dochodzi w poniedziałki, między godzinami 14.00-20.00, a zwłaszcza 14.00-15.00. Najniebezpieczniejsze miesiące to: kwiecień, wrzesień i październik. Dominuje niestety najechanie na pieszego (135 zdarzeń, tj. 56,2%). Doszło też do 14 zdarzeń z udziałem rowerzystów (5%). Nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 4,4% wypadków.
Najniebezpieczniejsze miejsca na sieci drogowej Katowic to ulice: Chorzowska DK 79, Jankego, Korfantego, Roździeńskiego i Gliwicka. Natomiast najwięcej wypadków z udziałem pieszych odnotowano na ulicach: Granicznej, Gliwickiej, Panewickiej, Jankego i Mikołowskiej.
Miejsca o podwyższonej wypadkowości w mieście są identyfikowane i podejmowane są działania prowadzące do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Takie działania to m.in. wprowadzanie ograniczeń prędkości, modernizacja i rozbudowa infrastruktury drogowej (np. minironda, korekta przebiegu szyn tramwajowych), budowa tzw. przystanków wiedeńskich (wyniesienie fragmentu jezdni do poziomu chodnika wpływa na spowolnienie ruchu pojazdów), sygnalizacja świetlna w trybie all red (tj. cały czas pali się dla pojazdów czerwone światło – dopiero nadjeżdżający pojazd, który zwalnia do przepisowej prędkości „uruchamia” zielone światło).
Źródło: UM Katowice