Samochody elektryczne stały się integralną częścią krajobrazu miejskiego Wiednia - a tendencja ta rośnie. W austriackiej stolicy zostanie w tym roku wybudowanych 550 nowych stacji ładowania elektrycznego.
Nie są już rzadkością i coraz częściej można je zobaczyć na wiedeńskich ulicach. Dokładnie 3233 samochody elektryczne zostały zarejestrowane w stolicy Austrii do dnia 31 grudnia 2018 roku, o 1078 więcej niż w roku poprzednim. Odpowiada to wzrostowi o 33 procent. Do roku 2030 liczba samochodów elektrycznych w naddunajskiej metropolii ma wzrosnąć do ponad 80 tys. Będzie to wymagało odpowiedniej infrastruktury, około 8 tys. publicznych stacji ładowania elektrycznego.
Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na e-mobilność, Wien Energie, czyli największy regionalny dostawca energii w Austrii, postawił sobie za cel zainstalowanie do końca 2020 roku 1000 dodatkowych stacji ładowania w miejscach publicznych. W projekt zainwestowanych zostanie 7 mln euro. "Żaden punkt w mieście nie będzie oddalony o więcej niż 400 metrów od najbliższej stacji ładowania" - ujawnia rzecznik prasowy Wien Energie, Lisa Grohs.
550 nowych elektrycznych stacji paliw jeszcze w tym roku
Wien Energie zarządza obecnie 250 publicznymi stacjami ładowania. Do tego dochodzi 670 stacji w obszarach półpublicznych, takich jak parkingi typu "park & ride", parkingi przy supermarketach czy parkingi firmowe. Jeszcze w tym roku ma powstać 400 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania oraz około 150 stacji w przestrzeni półpublicznej. To, gdzie ostatecznie zostaną zlokalizowane, zależy od kilku kryteriów.
Jednym z nich jest atrakcyjność danej lokalizacji. Definiuje się ją m.in. poprzez możliwości przesiadki na transport publiczny lub bliskość sklepów. Pewną rolę odgrywają również możliwości przyłączenia do sieci energetycznej i rentowność. Ostatecznie lokalizacje nowych stacji ładowania są też ustalane z poszczególnymi dzielnicami.
Cztery turbiny wiatrowe dla 1000 stacji ładowania
We wszystkich publicznych stacjach ładowania Wien Energie używana jest 100-procentowo ekologiczna energia elektryczna. W przypadku, gdyby w 2020 r. wszystkie 1000 zainstalowanych stacji było używanych w tym samym czasie, wymagana będzie moc czterech większych turbin wiatrowych.
Wien Energie już teraz widzi rosnące zapotrzebowanie w sektorze prywatnym. Kierowcy samochodów coraz częściej chcą mieć możliwość zaopatrywania swoich pojazdów w energię elektryczną we własnych garażach. - Jest to część rozwiązania, aby nadać e-mobilności codziennego charakteru i pomóc w osiągnięciu przełomu - mówi Lisa Grohs.
W 2018 r. Wiedeńczycy korzystali z publicznych stacji ładowania ponad 30.100 razy. - Łącznie naładowano około 385.000 kilowatogodzin zielonej energii elektrycznej - mówi Lisa Grohs. Odpowiada to średniemu rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez prawie 160 wiedeńskich gospodarstw domowych.
Źródło informacji: Eurocomm-PR