Autobusy i tramwaje mają do dyspozycji coraz więcej uprzywilejowanych tras. Miasto wydłuża czas kursowania tramwajów. Nie będzie też wakacyjnych cięć rozkładów i pojawiają się nowe linie autobusowe. Wrocław wprowadza systematycznie pakiet usprawnień dla komunikacji miejskiej. W tej chwili codziennie podróżuje nią po mieście ponad 500 tysięcy pasażerów.
– Jeżeli chcemy lepszej jakości życia, szybszego i sprawniejszego poruszania się po mieście, musimy postawić na transport zbiorowy, na rowery oraz na przestrzeń dla pieszych – mówi Jacek Sutryk. – Każdej doby do naszego miasta wjeżdża ok. 240 tysięcy aut. Nie zmienimy historycznego układu ulic w mieście, ale dla poprawy komfortu powinniśmy zmienić nasze przyzwyczajenia. Bo zdrowy Wrocław to dla mnie priorytet – mówi prezydent Wrocławia.
– Atrakcyjna komunikacja miejska, która zachęci mieszkańców do podróży, musi być wieloprzymiotnikowa: czysta, punktualna, szybka i bezpieczna. Musimy jednak pamiętać, że jest to obszar wysokonakładowy, dlatego wymaga czasu, a najpierw dokładnej diagnostyki i podjęcia odpowiednich działań – dodaje.
Nowe buspasy
– Ważnym elementem usprawniającym kursowanie komunikacji miejskiej są na pewno buspasy. We Wrocławiu konsekwentnie je wydzielamy już od kilku lat. To wszystko po to, aby Wrocław był coraz mocniej zrównoważony mobilnie. Wiemy, że wrocławianie już zmieniają swoje nawyki transportowe i choć ciągle dominuje jeszcze transport samochodowy, to te proporcje chcemy zmieniać – dodaje prezydent Wrocławia.
Podkreśla również, że jest to proces wieloletni i tylko konsekwencja pozwoli sprawić, że komunikacja miejska we Wrocławiu będzie istotną alternatywą dla poruszania się własnym autem.
Na ul. Grabiszyńskiej autobusy mają do dyspozycji kilometrowy odcinek. Na ul. Krakowskiej wydzielonych zostało 400 metrów pasa, a nowy odcinek połączył funkcjonujące w tamtym miejscu wcześniej wydzielone pasy. Podczas wakacji buspas wytyczono także na Podwalu (na odcinku od ul. Kołłątaja do ul. Świdnickiej).
We Wrocławiu funkcjonuje 30 km wydzielonych pasów dla autobusów. Jak pokazują wyliczenia, w tych miejscach poprawiły się czasy przejazdów komunikacji zbiorowej, z której korzystają tysiące osób. Wrocławskie autobusy i tramwaje przewożą dziennie ponad 500 tys. pasażerów (łącznie 207 milionów osób rocznie). Pojazdy MPK pokonują dziennie prawie 100 tys. kilometrów i wykonują 36 milionów kilometrów rocznie.
– Potrzeba stworzenia alternatywy wobec samochodu regularnie pojawia się w debacie publicznej. Dobrze, że miasto wykonuje krok w tym kierunku – komentuję decyzję miasta Jakub Nowotarski, społecznik, Prezes Stowarzyszenia „Akcja Miasto”. – Buspasy to znakomita zachęta dla mieszkańców do przesiadki do MPK. Autobusy jadą szybciej, więc transport zbiorowy staje się jeszcze bardziej konkurencyjny. Dzięki czemu, mamy nadzieję, że kolejni mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej zrezygnują z auta. Zyskamy na tym wszyscy. Jako „Akcja Miasto” cieszymy się z zapowiedzi częstotliwości kursowania linii 114. Liczę, że miasto będzie kontynuować politykę przyspieszania transportu zbiorowego. Potrzebujemy dalszych działań, za najważniejsze rozwiązanie uważam buspas z Psiego Pola.
Źródło: UM Wrocław