Ochrona środowiska

ekran 5Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Warszawie wydał nakaz rozbiórki ekranów akustycznych przy Al. Stanów Zjednoczonych na Gocławiu.

edroga173Szybki rozwój sieci drogowej oraz infrastruktury z nią związanej wywiera silną presję na środowisko oraz żywe organizmy. Ważnym problemem jest oddziaływanie hałasu na zwierzęta egzystujące w pobliżu dróg, w tym szczególnie na ptaki. Hałas generowany przez pojazdy zakłóca komunikację dźwiękową ptaków zwłaszcza w okresie formowania się par i wczesnej inkubacji jaj. W większości badan zaobserwowano spadek liczebności i bogactwa gatunkowego osobników w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych. Jednak niektóre gatunki ptaków, ze względu na tzw. „efekt krawędzi”, który modyfikuje zasobność bazy pokarmowej oraz mikroklimat, występują w większych zagęszczeniach właśnie przy drogach. Ważnym zagadnieniem jest również modyfikujący wpływ hałasu na drapieżnictwo przy drogach.

Polska od lat ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w Unii Europejskiej, wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli. W wielu miastach stężenie toksycznych i rakotwórczych substancji – pyłu PM10 i benzo(a)pirenu – wielokrotnie przekracza dopuszczalne normy.

Szybki rozwój sieci drogowej oraz infrastruktury z nią związanej wywiera silną presję na środowisko oraz żywe organizmy. Ważnym problemem jest oddziaływanie hałasu na zwierzęta egzystujące w pobliżu dróg, w tym szczególnie na ptaki. Hałas generowany przez pojazdy zakłóca komunikację dźwiękową ptaków zwłaszcza w okresie formowania się par i wczesnej inkubacji jaj. W większości badan zaobserwowano spadek liczebności i bogactwa gatunkowego osobników w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych. Jednak niektóre gatunki ptaków, ze względu na tzw. „efekt krawędzi”, który modyfikuje zasobność bazy pokarmowej oraz mikroklimat, występują w większych zagęszczeniach właśnie przy drogach. Ważnym zagadnieniem jest również modyfikujący wpływ hałasu na drapieżnictwo przy drogach. 

W celu oceny oddziaływania ruchu drogowego, ptaki dzieli się na 6 grup, dla których stosowane są różne kryteria oceny, bazujące m.in. na wrażliwości zwierząt na hałas. Jednymi z bardziej interesujących przykładów gatunków narażonych na hałas jest głuszec (Tetrao urogallus) i lelek (Caprimulgus europaeus), zaliczane do grupy 1 (ptaki bardzo wrażliwe na hałas). Wyniki badań przeprowadzanych w oparciu o te dwa gatunki, opisane szerzej w materiale, wskazują sposoby minimalizacji negatywnego wpływu hałasu komunikacyjnego na ptaki.

 

Unia Europejska inwestuje ponad 3,5 mln euro w przygotowanie europejskiej motoryzacji do wykorzystania wodoru. Efektem specjalnego projektu będzie sieć infrastrukturalna dla pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. A to z kolei przełoży się na ograniczenie emisji spalin do atmosfery.