Szczęśliwa Kartuska1 2017 10 17 schemat1Dwupasowe rondo na skrzyżowaniu ulic Kartuskiej i Szczęśliwej w Gdańsku zostało przekształcone w rondo zbliżone do turbinowego. Zmiana ta ma upłynnić ruch oraz poprawić bezpieczeństwo pieszych i kierowców w tym rejonie.

Po wprowadzeniu na rondzie na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej i ul. Szczęśliwej nowego oznakowania pionowego i poziomego obowiązuje na nim organizacja ruchu zbliżona do tej, która jest właściwa dla rond turbinowych.

Rondo turbinowe to takie rondo, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu ma upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Pierwsze klasyczne rondo turbinowe w Gdańsku powstało w 2009 roku na skrzyżowaniu ulic Nowatorów i Budowlanych. Obecnie w ciągu dobry korzysta z niego około 30 tysięcy pojazdów. W mieście mamy też ronda dwupasmowe, na których wprowadzono zmiany w organizacji ruchu zbliżone to tych, które obowiązują na rondach turbinowych. W przeciwieństwie do klasycznych rond turbinowych, na których geometria narzuca prowadzenie ruchu, mają one okrągłą wyspę centralną oraz dodatkowe oznakowanie poziome.

- Takie rondo powstało właśnie na skrzyżowaniu ulic Kartuskiej i Szczęśliwej – wyjaśnia Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Ruch pojazdów jest tu wyznaczony przede wszystkim za pomocą oznakowania poziomego. Kierowca wjeżdżający na rondo z prawego pasa ruchu może pojechać prosto lub w prawo, cały czas trzymając się wyłącznie zewnętrznego pasa ronda. Natomiast kierowca wjeżdżający na rondo z lewego pasa ruchu może wykonać tylko lewoskręt, przy czym dzięki zastosowaniu spiralności toru jazdy zostanie w odpowiednim momencie bezkolizyjnie przekierowany na zewnętrzny pas ruchu na rondzie, prowadzący do wybranego wylotu.

Obecnie w Gdańsku jest kilka rond, na których wprowadzono organizację ruchu zbliżoną do tej, która obowiązuje na rondach turbinowych:
- rondo przy Ergo Arenie - skrzyżowanie ulic Droga Zielona, Łokietka, Plac Dwóch Miast i Gospody (powstało w czerwcu 2011 r.)
- rondo na Węźle Marynarki Polskiej – skrzyżowanie ulic Marynarki Polskiej, Uczniowskiej, Wielopole i Alei Maciej Płażyńskiego (powstało w kwietniu 2016 r.)
- rondo Węzeł Ku Ujściu – skrzyżowanie ulic Ku Ujściu i Sucharskiego (powstało w sierpniu 2016 r.; wcześniej było rondem dwupasmowym)
- rondo przy Intelu – skrzyżowanie ulic Słowackiego i „nowa” Słowackiego (powstało we wrześniu 2017 r.; wcześniej było rondem dwupasmowym)
- rondo przy Auchan – skrzyżowanie ulic Szczęśliwej i Kartuskiej (powstało w październiku 2017 r.; wcześniej było rondem dwupasmowym).

Źródło: GZDiZ

Komentarze  
Januszex
0 #1 Januszex 2017-10-18 15:49
Kogoś chyba pogrzało z tym rondem. Żeby wyjechać z osiedla i skręcić w lewo trzeba się nieźle namęczyć bo nie wiadomo który pas zająć i kiedy zjechać na zewnętrzny. Kolejny bubel.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
0 #2 Andrzej 2017-10-19 18:02
Cytuję Januszex:
Kogoś chyba pogrzało z tym rondem. Żeby wyjechać z osiedla i skręcić w lewo trzeba się nieźle namęczyć bo nie wiadomo który pas zająć i kiedy zjechać na zewnętrzny. Kolejny bubel.

Domyslam sie ze jest to wypowiedz eksperta od rond.Nie znam sytuacji zjazdu do osiedla z tego ronda ale -tak mi sie wydaje ale oczywiscie moge sie mylic- to rondo nie jest zaprojektowane zeby regulowac ruch z i na osiedle tylko reguluje ruch duzego skrzyzowania (Kartuska) a jednoczesnie jest rondam dwupasowym.Stad wniosek ze jest tam duzy ruch.Uwazasz ze priorytetem na tym rondzie powinno byc rozwiazanie promujace zjazd do osiedla? Jesli tak to radze sie zastanowic co jest wazniejsze.A jesli juz dojdziesz do wniosku ze jednak priorytetem jest ruch odbywajacy sie na glownej ulicy to wtedy mozesz uzasadnic czy jest to bubel czy nie.Moim zdaniem-a troche zebow na rondach juz zjadlem- to rozwiazanie jest zdecydowanie lepsze niz "normalne" rondo dwupasowe.Dlaczego? Ano dlatego ze jest to tzw rondo kierunkowe a wiec rondo o ruchu uporzdkowanym.Ronda turbinowe -swoja droga to "wynalazek" holenderski ( autorem wytycznych byl Royal Haskoning ale jesli sie myle to prosze mnie poprawic) nie sa niczym innym jak zmodrnizowanymi rondami kierunkowymi.Sa zdecydowanie bezpieczniejsze niz zwykle ronda dwupasowe i Maja srednio o ok 20% wieksza wydajnosc.Wiec krok zrobiony przez gdanskich inzynierow to krok we wlasciwym kierunku.A jesli masz na ten temat inne zdanie to oczywiscie mozesz to MERYTORYCZNIE!! uzasadnic.Pisanie ze to kolejny bubel bo nie wiadomo z ktorego pasa zjechac na osiedle to bzdura.Mieszkancy osiedla szybko naucza sie tego rozwiazania i beda sie ustawiali tak zeby zjechac bez zadnego problemu.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Ryszard Roman Dobrowolski
0 #3 Ryszard Roman Dobrowolski 2017-10-31 18:48
+ Andrzej. Miło mi poznać projektanta, który ma doświadczenie w projektowaniu rond. Swoją drogą z przyjemnością bym się im przyjrzał pod kątem oznakowania i spytał co robi na wlotach rond turbinowych znak C-12 i jaka jest podstawa prawna do znakowania tym znakiem rond odśrodkowych w ogóle, które z całą pewnością widnieją na pańskich projektach?

Szanowny Panie Andrzeju oznakowanie służy poinformowaniu kierującego o zastosowanej organizacji ruchu, każdego kierującego, a nie miejscowych kierowców którzy mają okazję się nauczyć tego, co organizator ruchu sobie wymyślił.

Royal Haskoning DHV jest powstałą w 1901 roku niezależną międzynarodową firmą doradczą w dziedzinie inżynierii i zarządzania projektami, a twórcą rond turbinowych jest dr inż. Bertus Fortuijn z Holandii, z którym na temat jego pomysłu miałem okazję korespondować. Pierwsze turborondo zbudowano w Holandii. Oryginał miał separatory zastosowane już na wlotach, a na wyspie ostrzeżenie o ich zastosowaniu. Do tego strzałki kołowe typu amerykańskiego. Kierujący widząc to oznakowanie i separatory od razu jest informowany, że wjeżdża na obiekt na którym nie będzie możliwa zmiana pasa ruchu, co jest ideą tego rozwiązania.

Niestety nie tak dawno uznany w Krakowie za autorytet, dyrektor MORD i sekretarz MRBRD uczył publicznie w TVP Kraków jak na takim obiekcie zmieniać pas ruchu łamiąc nasze i europejskie prawo.

Pierwsze polskie rondo turbinowe (malowane) powstało w Prądach. Niestety ma już linię przerywaną umożliwiającą legalną zmianę pasa ruchu, a zatem nie jest już nagrodzonym rondem turbinowym przy powstaniu którego brał udział prof. Marian Tracz z Politechniki Krakowskiej. Wiele polskich niby to rond turbinowych nie ma nic wspólnego z tym pomysłem i jego ideą. Pozdrawiam.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
0 #4 Andrzej 2017-11-02 13:30
+Ryszard Roman. Niestety nie mam zbyt duzego doswiadczenia w konstrukcji rond turbinowych.Od ponad 30tu lat projektuje w Szwecji i Norwegii a tutaj -chociaz temat byl dyskutowany-nie sa wprowadzane.A powod jest banalny i nazywa sie "zima".Rondo turbinowe -zeby dzialalo prawidlowo-musie miec widoczne linie rozgraniczajace na rondzie a te-jak na zlosc- w zimie znikaja.Wprawdzie oznakowanie pionowe nadal by dzialalo ale ciagle jest dylemat :kto jest winny w czasie kolizji.Stad zaniechano tego typu konstrukcji.Udalo mi sie tylko skonstruowac i wdrozyc takie dziwne rondo polturbinowe ale to taki wyjatek.Jesli chodzi o rondo w Pradach to mialem okazje wielokrotnie rozmawiac o nim z prof.Traczem.Moim zdaniem bylo Ono blednie skonstruowane na wylotach i dlatego linia ciagla byla nagminnie przekraczana.Po prostu ciezarowka nie mogla tam zachowac torowosci co zreszta jest bledem wielu rond i to nie tylko w Polsce.Ronda ktore konstruuje sa zupelnie inne niz ronda polskie czy np niemieckie.idea "moich" rond jest zasada "wolny wlot-szybki wylot" a wiec kontraluk na wlocie i duzy promien na wylocie nawet rzedu 150m.Dodatkowo jeszcze udalo mi sie wdrozyc tutaj ronda "eliptyczne" -oczywiscie zasada ciagle zachowana-ktore zostaly przyjete jako ronda standartowe w Norwegii i sa powoli wdrazane.Nawet 2 juz dzialaja.Jesli chodzi o oznakowanie tych rond to jest ono standartowe i mam troche przykladow.Z tym ze generalnie jestem zwolennikiem rond jednopasowych jako najbezpieczniejszych.W razie czego Edroga ma do mnie wszystkie namiary.Pozdrawiam.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.